miercuri, 9 decembrie 2015

Procedura de aplicare a O.U.G. 44/2015 privind acordarea unor facilităţi fiscale


La data de 23.11.2015 a intrat în vigoare și procedura de aplicare a “ordonanței privind amnistia” (O.U.G. 442015) - așa cum am promis, revenim cu detalii.

Procedura se aplică pentru obligaţiile de plată administrate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, precum şi pentru cele stabilite de alte direcţii de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice şi care, potrivit legii, se transmit spre recuperare Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
Modul de aplicare a procedurii:
1.            Pentru contribuabilii care au înfiinţate sedii secundare înregistrate fiscal facilităţile prevăzute de ordonanţa de urgenţă se acordă atât pentru obligaţiile de plată datorate de aceştia, cât şi pentru cele ale sediilor sale secundare şi se analizează raportat la totalul obligaţiilor contribuabilului şi a sediilor sale secundare.

2.            Contribuabilii fără domiciliu fiscal în România care au obligaţii de plată neachitate la termen pot beneficia de facilităţile fiscale prevăzute de ordonanţa de urgenţă. În acest caz se aplică în mod corespunzător prevederile art. 18 din Codul de procedură fiscală care reglementează modul în care contribuabilul este reprezentat de un împuternicit în raport cu organele fiscale.

Prin obligaţii de plată administrate de ANAF se înţelege inclusiv:
- drepturile vamale transmise organului fiscal competent de autoritatea vamală, în vederea recuperării;
- creanţele bugetare transmise acesteia, spre recuperare, potrivit legii, de către Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii - S.A. - I.F.N.
Obiectul facilităţilor fiscale:
1) Organul fiscal competent acordă următoarele facilităţi fiscale:
a) amânarea la plată a obligaţiilor de plată accesorii, până la data soluţionării cererii de anulare a accesoriilor sau, în cazul în care nu se depune cererea de anulare a accesoriilor, până la data de 30 iunie 2016 inclusiv, pentru contribuabilii care notifică organul fiscal competent;
Procedura:
Contribuabilii vor depune la registratura organului fiscal competent sau prin comunicarea prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, o notificare. Notificarea se soluţionează în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia, de către organul fiscal competent, prin emiterea unei decizii de amânare la plată a obligaţiilor de plată accesorii.

Notificarea va cuprinde cel puţin următoarele elemente:
- datele de identificare a contribuabilului: denumirea/numele şi prenumele acestuia, a/ale reprezentantului legal/ reprezentantului fiscal/împuternicitului, dacă este cazul, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscală, numărul de telefon/fax al acestora, adresa de e-mail, inclusiv datele de identificare pentru sediile secundare înregistrate fiscal, potrivit legii;
- obiectul notificării, respectiv intenţia de a beneficia de anularea obligaţiilor de plată accesorii;
- data şi semnătura contribuabilului/reprezentantului legal/reprezentantului fiscal/împuternicitului.

În baza notificării, organul fiscal competent emite şi comunică:
- contribuabilului - decizia de amânare la plată a obligaţiilor de plată accesorii;
- instituţiilor de credit la care debitorul are deschise conturile bancare şi/sau terţilor popriţi care deţin/datorează sume de bani debitorului - adresa de sistare temporară, totală sau parţială, a executării silite prin poprire.

În situaţia în care contribuabilul nu depune cererea de anulare a accesoriilor până la data de 30 iunie 2016, organul fiscal competent emite şi comunică decizia de pierdere a valabilităţii amânării la plată a obligaţiilor de plată accesorii.

b) anularea obligaţiilor de plată accesorii.
Procedura:
Anularea obligaţiilor de plată accesorii se solicită de către contribuabili în baza unei cereri de anulare a accesoriilor depuse la registratura organului fiscal competent sau comunicate prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, fără anexarea altor înscrisuri. Cererea poate fi depusă după îndeplinirea condiţiilor de acordare a anulării, astfel cum acestea sunt prevăzute de ordonanţa de urgenţă.
În termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii de anulare a accesoriilor organul fiscal competent emite decizia referitoare la obligaţiile de plată accesorii, datorate până la data stingerii obligaţiilor de plată principale aferente.
Cererea de anulare a accesoriilor cuprinde următoarele:
- datele de identificare a contribuabilului: denumirea/numele şi prenumele acestuia, a/ale reprezentantului legal/ reprezentantului fiscal/împuternicitului, dacă este cazul, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscală, numărul de telefon/fax al acestora, adresa de e-mail, inclusiv datele de identificare pentru sediile secundare înregistrate fiscal, potrivit legii;
- obiectul cererii, respectiv anularea obligaţiilor de plată accesorii;
- elementele prevăzute la art. 2 alin. (6), în cazul accesoriilor aferente taxei pe valoarea adăugată înscrise în rândurile de regularizare;
- data şi semnătura contribuabilului/reprezentantului legal/reprezentantului fiscal/împuternicitului.
Pentru a beneficia de facilităţile prevăzute de ordonanţa de urgenţă, contribuabilul poate depune fie o singură cerere pentru toate facilităţile, fie câte o cerere pentru fiecare facilitate.
În baza cererii de anulare a accesoriilor, organul fiscal competent analizează îndeplinirea condiţiilor prevăzute de ordonanţa de urgenţă şi emite decizia de anulare a obligaţiilor de plată accesorii sau decizia de respingere a cererii de anulare a accesoriilor, după caz.
2) Categoriile de obligaţii de plată accesorii care, potrivit legii, pot face obiectul facilităţilor fiscale prevăzute mai sus sunt următoarele:
- penalităţile de întârziere;
- o cotă de 54,2% din dobânzi;
- o cotă de 77,1% din majorările de întârziere datorate de contribuabili până la data intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 39/2010 pentru modificarea şi completarea Codului de procedură fiscală.
3) Obligaţiile de plată accesorii prevăzute la punctul 2) de mai sus sunt aferente:
- obligaţiilor de plată principale restante la 30 septembrie 2015 inclusiv;
- obligaţiilor de plată principale declarate suplimentar de contribuabil prin declaraţie rectificativă prin care se corectează obligaţiile fiscale principale cu scadenţe anterioare datei de 30 septembrie 2015 inclusiv; sunt aplicabile şi obligaţiilor de plată reprezentând taxa pe valoarea adăugată cu scadenţe anterioare datei de 30 septembrie 2015 şi care rezultă din înscrierea în rândurile de regularizări din decontul de TVA a taxei colectate prin care se corectează taxa pe valoarea adăugată cu scadenţe anterioare datei de 30 septembrie 2015 inclusiv.
- obligaţiilor de plată principale cu termene de plată până la 30 septembrie 2015 inclusiv şi stinse până la această dată;
- obligaţiilor de plată principale cuprinse în decizii de impunere emise ca urmare a unei inspecţii fiscale în derulare la data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă.

Pentru detalii și pentru asistență juridică și reprezentare în aceste proceduri, ne puteți contacta la office@studiolegal.ro sau la 0744632262/0751308185, date de contact pe care le regăsiți și pe www.studiolegal.ro.

Red. StudioLegal/av. ID/07.12.2015

Niciun comentariu: