miercuri, 7 martie 2018

Regimul de ședere al străinilor în România. Tipuri de vize de lungă ședere și condiții/documente pentru acordare. Obținerea permisului de ședere pentru activități comerciale și muncă în România.

I.               Scurtă prezentare a regimului de ședere în România:

Actul normativ care reglementează această materie este Ordonanța de Urgență (OUG) 194/12.12.2002 privind regimul străinilor în România.

Alte acte normative incidente de interes sunt:

  • ORDONANŢĂ nr. 25 din 26 august 2014 privind încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul României şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind regimul străinilor în România
  • ORDONANŢĂ nr. 44 din 29 ianuarie 2004 privind integrarea socială a străinilor care au dobândit protecţie internaţională sau un drept de şedere în România, precum şi a cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene şi Spaţiului Economic European
  • Ordinul nr. 689 din 31.05.2017 pentru aprobarea Procedurii de acordare  a avizului tehnic de specialitate pe planul de afaceri al investitorilor străini, în vederea obţinerii vizei de lungă şedere în România pentru desfăşurarea de activităţi comerciale
  • art.3 alin.(2) lit. C pct.23 din Hotărârea Guvernului nr.23 din 12 ianuarie 2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat (MMACA) – pentru aviz tehnic de specialitate asupra planului de afaceri al investitorilor străini, în vederea obţinerii vizei de lungă şedere în România pentru desfăşurarea de activităţi comerciale.

Șederea pe baza unei vize de scurtă ședere în România nu poate fi prelungită. În baza unei vize de scurtă ședere nu se poate solicita un permis de ședere.

Ca atare, primul pas este obținerea unei vize de lungă ședere. Acordarea de vize de lungă ședere se poate acorda în funcție de scopul șederii. Existența vizei de lungă ședere permite prelungirea dreptului de ședere și obținerea permisului de ședere. Prelungirea dreptului de ședere se solicită cu cel puţin 30 de zile înainte de expirarea valabilităţii vizei de lungă şedere.

Termenul de soluţionare a unei vize de lungă şedere este cuprins, după caz, între 30 şi 45 de zile. Termenul de soluţionare a cererilor de vize de lungă şedere pentru angajare în muncă şi detaşare, pentru care a fost obţinut, în prealabil, avizul de angajare / detaşare, din partea  Ministerului Afacerilor Interne – Inspectoratul General pentru Imigrări, este de 10 zile de la data depunerii.

II.  Viza de lungă ședere. Tipuri de vize (în funcție de scopul șederii) și condiții/documente pentru acordare.

Tipuri de vize:

1. Desfăşurarea de activităţi economice (simbol D/AE) – viza poate fi eliberată în favoarea străinilor care urmează să desfăşoare pe teritoriul României activităţi economice organizate şi reglementate prin legi speciale;
2. Desfăşurarea de activităţi profesionale (simbol D/AP) -  viza poate fi eliberată în favoarea străinilor care urmează să exercite pe teritoriul României profesii liberale reglementate prin legi speciale;
3. Desfășurarea de activități comerciale (simbol D/AC) -  viza poate fi eliberată în faovarea străinilor care sunt acţionari ori asociaţi, cu atribuţii de conducere sau de administrare, ai unor societăţi comerciale, persoane juridice române, care urmează să realizeze o investiţie în România;
4. Angajare în muncă (simbol D/AM) -  viza poate fi eliberată în favoarea străinilor care urmează să se încadreze în muncă, pe teritoriul României, la un angajator. Acest tip de viză atestă şi dreptul de muncă al străinului pe teritoriul României. Viza de lungă şedere pentru angajare în muncă se acordă şi în cazul persoanelor care urmează a călători în România pentru angajare în muncă în calitate de lucrător sezonieri.
5. Detaşare (simbol D/DT) -  viza poate fi eliberată în favoarea străinilor calificaţi, angajaţi ai unei persoane juridice cu sediul în străinătate, care urmează să desfăşoare activităţi în muncă pe teritoriul României, în condiţiile legii;
6. Studii (simbol D/SD) - viza poate fi eliberată în favoarea străinilor care urmează să intre în România pentru a urma cursuri în învăţământul preuniversitar, universitar sau postuniversitar, după caz, ori pentru obţinerea unor titluri ştiinţifice în cadrul instituţiilor de stat sau particulare acreditate, potrivit legii;
7. Reîntregirea familiei (simbol D/VF) -  viza poate fi eliberată în favoarea străinilor care urmează să intre în România în scopul redobândirii unităţii familiale;
8. Activităţi religioase (simbol D/AR) - viza poate fi eliberată în favoarea străinilor care urmează să intre în România pentru a desfăşura activităţi în domeniul cultelor recunoscute, la cererea acestora;
9. Activităţi de cercetare ştiinţifică (simbol D/CS) - viza poate fi eliberată în favoarea străinilor care urmează să intre în România pentru desfăşurarea de activităţi de cercetare ştiinţifică.
10.Alte scopuri ce nu contravin legilor române (simbol D/AS).

Vom detalia condițiile de acordare pentru câteva tipuri de vize mai des solicitate:

1. Desfăşurarea de activităţi economice (simbol D/AE) – viza poate fi eliberată în favoarea străinilor care urmează să desfăşoare pe teritoriul României activităţi economice organizate şi reglementate prin legi speciale:
                           - dovada îndeplinirii condiţiilor prevăzute de legea specială;
                           - asigurare medicală pe perioada valabilităţii vizei;
- certificat de cazier judiciar sau alt document cu aceeaşi valoare juridică, eliberat de autoritățile din statul de domiciliu sau reședință și, după caz, apostilat sau supralegalizat;
- dovada asigurării condițiilor de cazare.
Taxa de viză este de 120 Euro și se achită în statul în care faceți solicitarea.
Toate aceste documente se depun la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României.
Ca și procedură internă, viza de lungă ședere primește aprobarea Centrului Național de Vize numai după obținerea avizului Inspectoratului General pentru Imigrări. Avizul se emite în cel mult 30 de zile de la primirea solicitării, cu posibilitatea de prelungire a termenului cu 15 zile. Viza de lungă ședere se acordă pentru o perioadă de 90 de zile, cu una sau mai multe călătorii.



2. Desfășurarea de activități comerciale (simbol D/AC) -  viza poate fi eliberată în faovarea străinilor care sunt acţionari ori asociaţi, cu atribuţii de conducere sau de administrare, ai unor societăţi comerciale, persoane juridice române, care urmează să realizeze o investiţie în România;

Pentru obținerea vizei de lungă ședere pentru activități comerciale trebuie să depuneți următoarele documente:
- avizul tehnic de specialitate emis de Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat (M.M.A.C.A);
- certificat de cazier judiciar sau alt document cu aceeași valoare juridică;
- asigurare medicală valabilă pe toată perioada vizei;
- dovada asigurării condiţiilor de cazare.
Taxa de viză este de 120 Euro și se achită în statul în care faceți solicitarea.
Toate aceste documente se depun la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României.
Ca și procedură internă, viza de lungă ședere primește aprobarea Centrului Național de Vize numai după obținerea avizului Inspectoratului General pentru Imigrări.Avizul se emite în cel mult 30 de zile de la primirea solicitării, cu posibilitatea de prelungire a termenului cu 15 zile.
Viza de lungă ședere se acordă pentru o perioadă de 90 de zile, cu una sau mai multe călătorii.

Pentru prima prelungire a dreptului de ședere (obținerea primului permis de ședere) pentru activități comerciale trebuie să prezentați următoarele documente:
- cerere;
- documentul de trecere a frontierei (pașaport, titlu de călătorie, etc.) în original și copie;
- avizul tehnic de specialitate emis de Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat (M.M.A.C.A);
- certificat de înmatriculare al societății comerciale (original și copie);
- actul constitutiv al societății comerciale (original și copie);
- hotărârea judecătorească de înființare (original și copie);
- dovada mijloacelor de întreținere (în cuantum de 500 euro lunar pentru asociați și 700 euro lunar în cazul acționarilor, pe perioada valabilitătii permisului);
- dovada deținerii legale a spațiului pentru sediul social (original și copie);
- dovada deținerii legale a spațiului de locuit (original și copie);
- declaraţie
- taxe.
Permisul de ședere se reînnoiește cu cel puțin 30 de zile înainte de expirarea celui anterior. Pentru prelungirea ulterioară a dreptului de ședere (obținerea unui nou permis de ședere) trebuie să depuneți următoarele documente:
- cerere;
- documentul de trecere a frontierei (pașaport, titlu de călătorie, etc.) în original și copie;
- avizul Centrului Român pentru Promovarea Investitiilor Straine din care să rezulte că activitatea societăţii comerciale s-a desfăşurat în conformitate cu planul de afaceri;
- certificat cuprinzând principalii indicatori economico-financiari;
- adeverință eliberată de inspectoratul teritorial de muncă competent, din care să rezulte numărul persoanelor angajate cu normă întreagă de muncă, în condițiile legii;
- dovada mijloacelor de intretinere (în cuantum de 500 euro lunar pentru asociaţi şi 700 euro lunar în cazul acţionarilor, pe perioada valabilităţii permisului de şedere)
- dovada deținerii legale a spațiului pentru sediul social (original și copie);
- dovada deținerii legale a spațiului de locuit (original și copie);
- dovada asigurării sociale;
- taxe.
Cererea de acordare sau prelungire a dreptului de ședere va fi soluționată în termen de 30 de zile de la data depunerii acesteia. În cazul în care sunt necesare verificări suplimentare, termenul de soluționare a cererii poate fi prelungit cu cel mult 15 zile.
Dreptul de ședere temporară pentru activități comerciale se prelungește succesiv pentru perioade de 1 an. În cazul străinilor care fac dovada că au efectuat investiții de minimum 500.000 de euro sau că au creat peste 50 de locuri de muncă cu normă întreagă, dreptul de ședere se prelungește pentru 3 ani.
În cazul investițiilor de cel puțin 150.000 euro sau dacă au fost create cel puțin 25 locuri de muncă, dovada mijlocaelor de întreținere se poate face și cu alte documente legale.
Pentru investiții de cel puțin 200.000 euro sau dacă au fost create cel puțin 50 de locuri de muncă nu este necesară dovada mijloacelor de întreținere.
Cuantumul investiției și numărul locurilor de muncă se calculează în funcție de cota de participare a asociatului sau acționarului la societatea comercială.

3. Angajare în muncă (simbol D/AM) -  viza poate fi eliberată în favoarea străinilor care urmează să se încadreze în muncă, pe teritoriul României, la un angajator. Acest tip de viză atestă şi dreptul de muncă al străinului pe teritoriul României. Viza de lungă şedere pentru angajare în muncă se acordă şi în cazul persoanelor care urmează a călători în România pentru angajare în muncă în calitate de lucrător sezonieri.

În această situație, pașii sunt următorii:

3.1. Obținerea Avizului:

Angajatorul va obține avizul de angajare de la formațiunile teritoriale ale Inspectoratului General pentru Imigrări din județul în care are sediul social. Pentru aceasta, va depune o serie de documente – pe care le vom detalia după încheierea contractului de asistență juridică, în funcție de varianta pentru care a optat clientul.

Condiţii pentru obţinerea avizului
La eliberarea avizului de angajare, angajatorul va plăti astfel:
- pentru avizul de angajare pentru lucrător permanent, detașat, transfrontalier, stagiar, nominal, angajatorul va achita echivalentul în lei a 200 euro;
- pentru avizul de muncă pentru lucrător sezonier, angajatorul va achita echivalentul în lei a 50 euro;
- echivalentul în în lei a 50 euro în cazul în care angajatorul intentionează să încadreze în muncă un străin titular al dreptului de ședere temporară pentru studii după absolvirea studiilor sau pentru titularul dreptului de ședere temporară pentru reîntregirea familiei, precum și în cazul schimbării angajatorului sau a funcției, la același angajator;
Chitanța se va prezenta în original, cu semnătura și ștampila unității de trezorerie. În situația în care taxa de eliberare a avizului de angajare/detașare nu este achitată la trezorerie, pe documentele prin care a fost achitată taxa, unitățile Trezoreriei Statului vor confirma, prin semnătură și ștampilă, încasarea sumelor respective, în conturile corespunzătoare de venituri ale bugetului de stat.
Străinii care nu au cetățenia unui alt stat membru al Uniunii Europene ori al Spațiului Economic European se poate angaja în România, cu aviz de angajare, dacă sunt îndeplinite următoarele condiții:
               Locurile de muncă vacante nu pot fi ocupate de cetățeni români, ai statelor membre UE/SEE sau de rezidenți permanenți pe teritoriul României;
               Îndepliniți condițiile speciale de pregătire profesională, experiență în activitate și autorizare;
               Faceți dovada faptului că sunteți apt din punct de vedere medical să desfășurați activitatea respectivă;
               Nu aveți antecedente penale care să fie incompatibile cu activitatea pe care o desfășurați sau urmează să o desfășurați pe teritoriul României;
               Vă încadrați în contingentul anual aprobat prin Hotărâre a Guvernului;
               Angajatorul are achitate la zi obligațiile către bugetul de stat;
               Angajatorul desfășoară efectiv activitatea pentru care se solicită eliberarea autorizației avizului de angajare;
               Angajatorul să nu fi fost sancționat în ultimii 3 ani pentru muncă nedeclarată sau angajare ilegală.
Nu trebuie îndeplinite prevederile punctului nr.1 de mai sus dacă se încadrează în următoarele categorii:
               dețineți funcția de administrator într-o societate comercială cu participare străină și sunteți singura persoană numită în această funcție;
               sunteți sportiv profesionist și aveți dovezi că ați desfășurat o activitate similară în altă țară;
               solicitaţi un aviz de angajare pentru lucrători transfrontalieri;
               solicitați un aviz de angajare pentru lucrători sezonieri;
CATEGORII DE LUCRĂTORI
În funcție de tipul activității, am identificat următoarele categorii:
- lucrător permanent - străinul încadrat în muncă pe teritoriul României cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată sau pe durată determinată, încheiat cu un angajator în baza avizului de angajare;
- lucrător stagiar - străinul încadrat în muncă pe teritoriul României în baza avizului de angajare, pentru efectuarea unui stagiu cu durată determinată în scopul obţinerii unei calificări profesionale sau îmbunătăţirii pregătirii profesionale, precum şi al îmbunătăţirii cunoştinţelor lingvistice şi culturale;
- lucrător sezonier - străinul încadrat în muncă pe teritoriul României într-un sector în care activitatea se desfăşoară în funcţie de succesiunea anotimpurilor, cu contract individual de muncă pe durată determinată care nu poate depăşi 6 luni într-un interval de 12 luni, încheiat cu un angajator în baza avizului de angajare;
- lucrător transfrontalier - străinul, cetăţean al unui stat ce are frontieră comună cu România şi care locuieşte în zona de frontieră a statului respectiv, încadrat în muncă într-o localitate de frontieră de pe teritoriul României cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată sau pe durată determinată, încheiat cu un angajator în baza avizului de angajare;
- lucrător înalt calificat - străinul încadrat în muncă pe teritoriul României pe un loc de muncă înalt calificat, cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată sau pe durată determinată de cel puţin un an, încheiat cu un angajator în baza avizului de angajare;
- lucrător detaşat - străinul calificat, detașat temporar de la intreprinderea stabilită intr-o țară terță, la care este și rămâne angajat cu contract de muncă valabil, la un beneficiar al prestării de servicii care aparține acelei intreprinderi sau aceluiași grup de intreprinderi cu intreprinderea de la care se face detașarea ori cu care intreprinderea a încheiat un contract care presupune detașarea unui angajat al acesteia pe teritoriul României.
- lucrător ICT (persoană transferată în cadrul aceleiaşi companii) - străinul care locuieşte într-o ţară terţă la data depunerii cererii pentru avizul de detaşare şi care face obiectul unui transfer în cadrul aceleiaşi companii.

Inspectoratul General pentru Imigrări soluționează cererea pentru eliberarea avizului de angajare/detașare în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia. În cazurile în care sunt necesare verificări suplimentare, termenul poate fi prelungit cu cel mult 15 zile. Cererea de eliberare a avizului de angajare formulată de angajatorul unui posesor de Carte albastră a Uniunii Europene obținută într-un alt stat membru se soluționează în termen de 15 zile de la data primirii.
Avizul de angajare/detașare se anulează de Inspectoratul General pentru Imigrări în următoarele cazuri:
a) se constată ulterior că la data eliberării avizului de angajare/detaşare nu erau îndeplinite condiţiile prevăzute de prezenta ordonanţă în acest sens;
b) se constată ulterior că avizul de angajare/detaşare a fost obţinut pe baza unor documente false sau falsificate;
c) angajatorul/beneficiarul prestării de servicii nu se prezintă la Inspectoratul General pentru Imigrări în vederea ridicării avizului de angajare/detaşare, în termen de 30 de zile de la data programată pentru soluţionarea cererii;
d) se constată că până la obţinerea vizei de lungă şedere pentru angajare în muncă sau detaşare nu mai sunt îndeplinite condiţiile de eliberare a avizului de angajare/detaşare.
La cererea titularului, Inspectoratul General pentru Imigrări eliberează un duplicat al avizului de angajare/detaşare pierdut, deteriorat sau distrus.
Avizul de angajare/detaşare se păstrează de către angajator/beneficiarul prestării de servicii pe durata întregii perioade de angajare sau detaşare. Angajatorul/Beneficiarul prestării de servicii trebuie să păstreze, cel puţin pe durata perioadei de angajare/detaşare, o copie a permisului de şedere sau a documentului de călătorie din care să rezulte legalitatea şederii străinului pe teritoriul României.
După obținerea avizului de muncă se va obține viză de lungă ședere pentru angajare/detașare de la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României.

3.2. Condițiile pentru obținerea vizei de lungă ședere pentru angajare/detașare:

Pentru obținerea vizei de lungă ședere pentru angajare trebuie să depuneți următoarele documente:
- copia avizului de angajare, eliberat de Inspectoratul General pentru Imigrări sau, după caz, documente prin care să se facă dovada că solicitantul se încadrează în categoriile de cetățeni străini care pot fi încadrați fără aviz de angajare;
- dovada mijloacelor de întreținere la nivelul salariului minim brut garantat în plată pentru întreaga perioadă înscrisă în viză ;
- certificat de cazier judiciar sau alt document cu aceeași valoare juridică, eliberat de autoritățile din statul de domiciliu sau de reședință;
- asigurarea medicală pe perioada valabilității vizei.
Următoarelor categorii de străini pot fi încadrați în muncă sau pot presta muncă la persoane fizice sau juridice din România fără aviz de angajare:
a) străinii al căror acces liber pe piaţa muncii din România este stabilit prin tratate încheiate de România cu alte state;
b) străinii care urmează să desfăşoare activităţi didactice, ştiinţifice sau alte categorii de activităţi specifice cu caracter temporar în instituţii de profil acreditate ori autorizate provizoriu din România, în baza unor acorduri bilaterale sau ca titulari ai unui drept de şedere temporară pentru desfăşurarea de activităţi de cercetare ştiinţifică, şi personalul cu calificare specială, în baza ordinului ministrului educaţiei naţionale, precum şi străinii care desfăşoară activităţi artistice în instituţii de cultură din România, în baza ordinului ministrului culturii;
c) străinii care urmează să desfăşoare pe teritoriul României activităţi temporare solicitate de ministere ori de alte organe ale administraţiei publice centrale sau locale ori de autorităţi administrative autonome;
d) străinii care sunt numiţi la conducerea unei filiale, reprezentanţe sau sucursale de pe teritoriul României a unei companii care are sediul în străinătate, în conformitate cu actele prevăzute de legislaţia română, care fac dovada în acest sens;
e) străinii titulari ai dreptului de şedere pe termen lung pe teritoriul României;
f) străinii titulari ai dreptului de şedere temporară pentru reîntregirea familiei în calitate de membrii de familie ai unui cetăţean român;
g) străinii titulari ai dreptului de şedere temporară pentru studii;
h) străinii titulari ai dreptului de şedere temporară acordat potrivit prevederilor art. 130 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
i) străinii care au beneficiat anterior de un drept de şedere pe teritoriul României de cel puţin 3 ani, în calitate de membrii de familie ai unui cetăţean român şi care se află în una dintre situaţiile prevăzute la art. 64 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
j) străinii care au dobândit o formă de protecţie în România;
k) solicitanţii de azil de la data la care au dreptul de a primi acces la piaţa forţei de muncă potrivit Legii nr. 122/2006 privind azilul în România, cu modificările şi completările ulterioare, dacă se mai află în procedura de determinare a unei forme de protecţie;
l) străinii toleraţi, pe perioada cât li s-a acordat tolerarea rămânerii pe teritoriul României;
m) străinii titulari ai dreptului de şedere temporară în scop de muncă, încadraţi în muncă pe teritoriul României cu contract individual de muncă cu normă întreagă, pentru încadrarea în muncă la un alt angajator, cu contract individual de muncă cu timp parţial, cu durata muncii de maxim patru ore pe zi.
n) strainii titulari ai dreptului de ședere temporară pentru studii pot fi încadrati în muncă pe teritoriul României fără aviz de angajare numai cu contract individual de muncă cu timp parțial cu durata muncii de maxim patru ore pe zi

Viza de lungă ședere pentru detașare
Pentru obținerea vizei de lungă ședere pentru detașare, trebuie să depuneți următoarele documente:
- copia avizului de detașare eliberat în condițiile legislației speciale privind încadrarea în muncă și detașarea străinilor pe teritoriul României;
- dovada mijloacelor de întreținere la nivelul salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, pentru întreaga perioadă înscrisă în viză;
- certificatul de cazier judiciar sau alt document cu aceeași valoare juridică, eliberat de autoritățile din statul de domiciliu ori de reședință;
- asigurarea medicală pe perioada de valabilitate a vizei.
Pot fi detaşaţi în România, fără obţinerea în prealabil de către beneficiarul prestării de servicii a avizului de detaşare, străinii din următoarele categorii:
a) străinii angajaţi ai persoanelor juridice cu sediul în unul dintre statele membre ale Uniunii Europene sau ale Spaţiului Economic European ori în Confederaţia Elveţiană, detaşaţi în România, cu condiţia prezentării permisului de şedere din acel stat;
b) străinii care desfăşoară activităţi didactice, ştiinţifice sau alte categorii de activităţi specifice cu caracter temporar în instituţii de profil acreditate ori autorizate provizoriu din România, în baza unor acorduri bilaterale ori ca titulari ai unui drept de şedere pentru desfăşurarea de activităţi de cercetare ştiinţifică şi personalul cu calificare specială, în baza ordinului ministrului educaţiei naţionale, precum şi străinii care desfăşoară activităţi artistice în instituţii de cultură din România, în baza ordinului ministrului culturii;
c) străinii care urmează să desfăşoare pe teritoriul României activităţi temporare solicitate de ministere ori de alte organe ale administraţiei publice centrale sau locale ori de autorităţi administrative autonome;
d) străinii care urmează să desfăşoare activităţi lucrative în baza acordurilor, convenţiilor sau înţelegerilor internaţionale la care România este parte.
Taxa de viză este de 120 Euro și se achită în statul în care faceți solicitarea.
Ca și procedură internă, viza de lungă ședere pentru angajare primește aprobarea Centrului Național de Vize, fără a mai fi necesar și avizul Inspectoratului General pentru Imigrări. Pentru categoriile care desfășoară activități lucrative fără aviz de angajare, viza se acordă cu avizul Inspectoratului General pentru Imigrări. Viza de lungă ședere se acordă pentru o perioadă de 90 de zile, cu una sau mai multe călătorii.

3.3. Permisul Unic sau Cartea Albastră a UE:

Documentul atestă dreptul lucrătorului de ședere în România și se poate obține de la formațiunile teritoriale ale Inspectoratului General pentru Imigrări din județul în care locuiește lucrătorul.

Documente necesare obținerii permisului unic se vor depune cu cel puțin 30 de zile înainte de expirarea dreptului de ședere acordat de viză.

Pentru prima prelungire a dreptului de ședere (obținerea primului permis unic sau Cartea albastră a UE) pentru angajare trebuie prezentate următoarele documente:
- cerere;
- documentul de trecere a frontierei (pașaportul, titlul de călătorie, etc.) în original și copie;
- dovada deținerii legale a spațiului de locuit în original și copie;
- print screen din registrul general de evidență a salariaților la secțiunea unde se regăsesc date despre contractul individual de muncă, semnat de către angajator ;
- taxe.
Permisul unic se reînnoiește cu cel puțin 30 de zile înainte de expirarea celui anterior. Pentru prelungirea ulterioară a dreptului de ședere (obținerea unui nou permis unic) trebuie depuse următoarele documente:
- cerere;
- documentul de trecere a frontierei (pașaportul, titlul de călătorie, etc.) în original și copie;
- dovada deținerii legale a spațiului de locuit în original și copie;
- taxe.

Alte categorii de cetățeni străini, cărora li se prelungește dreptul de ședere (cu condiții specifice pentru documentele necesare pe care le vom detalia la cerere, după încheierea contractului de asistență juridică și reprezentare): străini detașați, străini angajați ai unei persoane juridice cu sediul într-un stat membru UE sau SEE, detașați în România, șefii de reprezentanță, șefii de sucursală/filială,

Cererea de acordare sau prelungire a dreptului de ședere pentru angajare/detașare va fi soluționată în termen de 30 de zile de la data depunerii acesteia. În cazul în care sunt necesare verificări suplimentare, termenul de soluționare a cererii poate fi prelungit cu cel mult 15 zile.
Cererea de prelungire a dreptului de ședere formulată de posesorul Cărții albastre a UE obținută într-un alt stat membru se soluționează în termen de 15 zile de la data primirii cererii.
Prelungirea ulterioară a dreptului de şedere temporară în scop de detaşare în calitate de lucrător ICT[1] se face cu îndeplinirea următoarelor condiţii: beneficiarul prestării de servicii a obţinut aviz de detaşare pentru lucrătorul ICT în cauză, în condiţiile legislaţiei speciale privind încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul României;prezintă dovada deţinerii mijloacelor de întreţinere cel puţin la nivelul câştigului salarial mediu brut.
Dreptul de şedere temporară în scop de detaşare în calitate de lucrător ICT se prelungeşte pentru toată durata transferului în cadrul aceleiaşi companii, dar nu mai mult de 3 ani pentru cadrele de conducere şi specialişti şi de un an pentru angajaţii stagiari de la data intrării pe teritoriul României în acest scop.
Prelungirea ulterioară a dreptului de şedere temporară în scop de detaşare în calitate de lucrător ICT se acordă fără a depăşi în total 3 ani pentru cadrele de conducere şi specialişti şi un an pentru angajaţii stagiari de la data intrării pe teritoriul României în acest scop, în situaţia în care durata iniţială a transferului în cadrul aceleiaşi companii a fost prelungită, dacă străinul prezintă următoarele documente: copia actului prin care a fost prelungită detaşarea, tradus şi legalizat, din cuprinsul căruia să rezulte durata pentru care a fost prelungit transferul în cadrul aceleiaşi companii şi menţinerea celorlalte condiţii de detaşare, dovada deţinerii mijloacelor de întreţinere cel puţin la nivelul câştigului salarial mediu brut.
Dreptul de şedere temporară în scop de muncă se prelungeşte pentru o perioadă egală cu perioada de valabilitate a contractului de muncă, dar nu mai mult de un an.
Străinilor, lucrători înalt calificaţi, li se prelungeşte dreptul de şedere temporară în scop de muncă pentru o perioadă egală cu perioada de valabilitate a contractului de muncă plus 3 luni, dar nu mai mult de 2 ani.
Prelungirea ulterioară a dreptului de şedere temporară în scop de muncă se acordă şi pentru perioada în care străinul beneficiază de indemnizaţie de şomaj.
Străinii care beneficiază de un drept de şedere pe teritoriul României pentru oricare dintre scopurile prevăzute de O.U.G. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pot solicita prelungirea dreptului de şedere în scop de muncă, în urma obținerii unui aviz de muncă, fără obligativitatea obţinerii unei vize de lungă şedere pentru angajarea în muncă.




Cu consideratie,
Avocat Bogdan Radu Curelea
Bucureşti, 7 martie 2018



[1] Lucrător ICT (înalt calificat) - străinul (cetățean al unui stat din afara Uniunii Europene, al Spațiului Economic European sau al Confederației Elvețiene), transferat pentru o perioadă de până la trei ani în calitate de cadru de conducere / specialist, respectiv pentru o perioadă de până la un an în calitate de stagiar, de către un angajator stabilit într-un stat terț, la una sau mai multe entități care aparțin acelei companii sau aceluiași grup de companii, dintre care cel puțin una este situată pe teritoriul României.

Niciun comentariu: