I.
Scurtă prezentare a regimului
de ședere în România:
Actul normativ care
reglementează această materie este Ordonanța
de Urgență (OUG) 194/12.12.2002 privind
regimul străinilor în România.
Alte acte normative
incidente de interes sunt:
- ORDONANŢĂ nr. 25 din 26 august 2014 privind încadrarea în muncă şi
detaşarea străinilor pe teritoriul României şi pentru modificarea şi
completarea unor acte normative privind regimul străinilor în România
- ORDONANŢĂ nr. 44 din 29 ianuarie 2004 privind integrarea socială a
străinilor care au dobândit protecţie internaţională sau un drept de
şedere în România, precum şi a cetăţenilor statelor membre ale Uniunii
Europene şi Spaţiului Economic European
- Ordinul nr. 689 din 31.05.2017 pentru aprobarea Procedurii de
acordare a avizului tehnic de specialitate pe planul de afaceri al
investitorilor străini, în vederea obţinerii vizei de lungă şedere în
România pentru desfăşurarea de activităţi comerciale
- art.3 alin.(2) lit. C pct.23 din
Hotărârea Guvernului nr.23 din 12 ianuarie 2017 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi
Antreprenoriat (MMACA) – pentru aviz tehnic de specialitate asupra
planului de afaceri al investitorilor străini, în vederea obţinerii vizei
de lungă şedere în România pentru desfăşurarea de activităţi comerciale.
Șederea pe baza unei vize
de scurtă ședere în România nu poate fi prelungită. În baza unei vize de scurtă
ședere nu se poate solicita un permis de ședere.
Ca atare, primul pas este
obținerea unei vize de lungă ședere. Acordarea de vize de lungă ședere se poate
acorda în funcție de scopul șederii. Existența vizei de lungă ședere permite
prelungirea dreptului de ședere și obținerea permisului de ședere. Prelungirea
dreptului de ședere se solicită cu cel puţin 30 de zile înainte de expirarea
valabilităţii vizei de lungă şedere.
Termenul de soluţionare a unei vize de lungă şedere este cuprins, după caz,
între 30 şi 45 de zile. Termenul de soluţionare a cererilor de vize de lungă
şedere pentru angajare în muncă şi detaşare, pentru care a fost obţinut, în
prealabil, avizul de angajare / detaşare, din partea Ministerului
Afacerilor Interne – Inspectoratul General pentru Imigrări, este de 10 zile de
la data depunerii.
II. Viza de lungă ședere. Tipuri de vize (în funcție de
scopul șederii) și condiții/documente pentru acordare.
Tipuri de vize:
1. Desfăşurarea de activităţi economice (simbol
D/AE) – viza poate fi eliberată în
favoarea străinilor care urmează să desfăşoare pe teritoriul României
activităţi economice organizate şi reglementate prin legi speciale;
2. Desfăşurarea de activităţi
profesionale (simbol D/AP) - viza poate fi eliberată în favoarea
străinilor care urmează să exercite pe teritoriul României profesii liberale
reglementate prin legi speciale;
3. Desfășurarea de activități
comerciale (simbol D/AC) - viza poate fi eliberată în faovarea
străinilor care sunt acţionari ori asociaţi, cu atribuţii de conducere sau de
administrare, ai unor societăţi comerciale, persoane juridice române, care
urmează să realizeze o investiţie în România;
4. Angajare în
muncă (simbol D/AM) - viza poate fi eliberată în favoarea
străinilor care urmează să se încadreze în muncă, pe teritoriul României, la un
angajator. Acest tip de viză atestă şi dreptul de muncă al străinului pe
teritoriul României. Viza de lungă şedere pentru angajare în muncă se
acordă şi în cazul persoanelor care urmează a călători în România pentru
angajare în muncă în calitate de lucrător sezonieri.
5. Detaşare (simbol D/DT)
- viza poate fi eliberată în favoarea străinilor calificaţi, angajaţi
ai unei persoane juridice cu sediul în străinătate, care urmează să desfăşoare
activităţi în muncă pe teritoriul României, în condiţiile legii;
6. Studii (simbol D/SD) -
viza poate fi eliberată în favoarea străinilor care urmează să intre în România
pentru a urma cursuri în învăţământul preuniversitar, universitar sau
postuniversitar, după caz, ori pentru obţinerea unor titluri ştiinţifice în
cadrul instituţiilor de stat sau particulare acreditate, potrivit legii;
7. Reîntregirea
familiei (simbol D/VF) -
viza poate fi eliberată în favoarea străinilor care urmează să intre în
România în scopul redobândirii unităţii familiale;
8. Activităţi religioase (simbol
D/AR) - viza poate fi eliberată în favoarea
străinilor care urmează să intre în România pentru a desfăşura activităţi în
domeniul cultelor recunoscute, la cererea acestora;
9. Activităţi de cercetare
ştiinţifică (simbol D/CS) - viza
poate fi eliberată în favoarea străinilor care urmează să intre în România
pentru desfăşurarea de activităţi de cercetare ştiinţifică.
10.Alte scopuri ce nu contravin
legilor române (simbol D/AS).
Vom detalia condițiile de acordare pentru câteva
tipuri de vize mai des solicitate:
1. Desfăşurarea de activităţi
economice (simbol D/AE) – viza poate fi eliberată în favoarea
străinilor care urmează să desfăşoare pe teritoriul României activităţi
economice organizate şi reglementate prin legi speciale:
-
dovada îndeplinirii condiţiilor prevăzute de legea specială;
-
asigurare medicală pe perioada valabilităţii vizei;
- certificat
de cazier judiciar sau alt document cu aceeaşi valoare juridică, eliberat de
autoritățile din statul de domiciliu sau reședință și, după caz, apostilat sau
supralegalizat;
- dovada
asigurării condițiilor de cazare.
Taxa de viză este de 120 Euro și se achită în
statul în care faceți solicitarea.
Toate aceste documente se depun la misiunile
diplomatice sau oficiile consulare ale României.
Ca și procedură internă, viza de lungă ședere
primește aprobarea Centrului Național de Vize numai după obținerea avizului
Inspectoratului General pentru Imigrări. Avizul se emite în cel mult 30 de zile
de la primirea solicitării, cu posibilitatea de prelungire a termenului cu 15
zile. Viza de lungă ședere se acordă pentru o perioadă de 90 de zile, cu una
sau mai multe călătorii.
2. Desfășurarea de activități comerciale (simbol
D/AC) - viza poate fi eliberată în faovarea străinilor care sunt
acţionari ori asociaţi, cu atribuţii de conducere sau de administrare, ai unor
societăţi comerciale, persoane juridice române, care urmează să realizeze o
investiţie în România;
Pentru obținerea vizei de lungă ședere pentru
activități comerciale trebuie să depuneți următoarele documente:
- avizul tehnic de specialitate emis de
Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și
Antreprenoriat (M.M.A.C.A);
- certificat de cazier judiciar sau alt document cu
aceeași valoare juridică;
- asigurare medicală valabilă pe toată perioada
vizei;
- dovada asigurării condiţiilor de cazare.
Taxa de viză este de 120 Euro și se achită în
statul în care faceți solicitarea.
Toate aceste documente se depun la misiunile
diplomatice sau oficiile consulare ale României.
Ca și procedură internă, viza de lungă ședere
primește aprobarea Centrului Național de Vize numai după obținerea avizului
Inspectoratului General pentru Imigrări.Avizul se emite în cel mult 30 de zile
de la primirea solicitării, cu posibilitatea de prelungire a termenului cu 15
zile.
Viza de lungă ședere se acordă pentru o perioadă de
90 de zile, cu una sau mai multe călătorii.
Pentru prima prelungire a dreptului de ședere
(obținerea primului permis de ședere) pentru activități comerciale trebuie să
prezentați următoarele documente:
- cerere;
- documentul de trecere a frontierei (pașaport,
titlu de călătorie, etc.) în original și copie;
- avizul tehnic de specialitate emis de Ministerul
pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat (M.M.A.C.A);
- certificat de înmatriculare al societății
comerciale (original și copie);
- actul constitutiv al societății comerciale
(original și copie);
- hotărârea judecătorească de înființare (original
și copie);
- dovada
mijloacelor de întreținere (în cuantum de 500 euro lunar pentru asociați și
700 euro lunar în cazul acționarilor, pe perioada valabilitătii permisului);
- dovada
deținerii legale a spațiului pentru sediul social (original și copie);
- dovada
deținerii legale a spațiului de locuit (original și copie);
- declaraţie
- taxe.
Permisul de ședere se reînnoiește cu cel puțin 30
de zile înainte de expirarea celui anterior. Pentru prelungirea ulterioară a
dreptului de ședere (obținerea unui nou permis de ședere) trebuie să depuneți
următoarele documente:
- cerere;
- documentul de trecere a frontierei (pașaport,
titlu de călătorie, etc.) în original și copie;
- avizul Centrului Român pentru Promovarea
Investitiilor Straine din care să rezulte că activitatea societăţii comerciale
s-a desfăşurat în conformitate cu planul de afaceri;
- certificat
cuprinzând principalii indicatori economico-financiari;
- adeverință eliberată de inspectoratul teritorial
de muncă competent, din care să rezulte numărul persoanelor angajate cu normă
întreagă de muncă, în condițiile legii;
- dovada
mijloacelor de intretinere (în cuantum de 500 euro lunar pentru asociaţi şi
700 euro lunar în cazul acţionarilor, pe perioada valabilităţii permisului de
şedere)
- dovada
deținerii legale a spațiului pentru sediul social (original și copie);
- dovada
deținerii legale a spațiului de locuit (original și copie);
- dovada
asigurării sociale;
- taxe.
Cererea de acordare sau prelungire a dreptului de
ședere va fi soluționată în termen de 30 de zile de la data depunerii acesteia.
În cazul în care sunt necesare verificări suplimentare, termenul de soluționare
a cererii poate fi prelungit cu cel mult 15 zile.
Dreptul de ședere temporară pentru activități
comerciale se prelungește succesiv pentru perioade de 1 an. În cazul străinilor
care fac dovada că au efectuat investiții de minimum 500.000 de euro sau
că au creat peste 50 de locuri de muncă cu normă întreagă, dreptul de ședere se
prelungește pentru 3 ani.
În cazul investițiilor de cel puțin 150.000 euro
sau dacă au fost create cel puțin 25 locuri de muncă, dovada mijlocaelor
de întreținere se poate face și cu alte documente legale.
Pentru investiții de cel puțin 200.000 euro sau
dacă au fost create cel puțin 50 de locuri de muncă nu este necesară
dovada mijloacelor de întreținere.
Cuantumul investiției și numărul locurilor de muncă
se calculează în funcție de cota de participare a asociatului sau
acționarului la societatea comercială.
3. Angajare în muncă (simbol D/AM) -
viza poate fi eliberată în favoarea străinilor care urmează să se
încadreze în muncă, pe teritoriul României, la un angajator. Acest tip de viză
atestă şi dreptul de muncă al străinului pe teritoriul României. Viza de
lungă şedere pentru angajare în muncă se acordă şi în cazul persoanelor care
urmează a călători în România pentru angajare în muncă în calitate de lucrător
sezonieri.
În această situație, pașii sunt următorii:
3.1. Obținerea Avizului:
Angajatorul va obține avizul de angajare de la
formațiunile teritoriale ale Inspectoratului General pentru Imigrări din
județul în care are sediul social. Pentru aceasta, va depune o serie de
documente – pe care le vom detalia după încheierea contractului de asistență
juridică, în funcție de varianta pentru care a optat clientul.
Condiţii pentru obţinerea avizului
La eliberarea avizului de angajare, angajatorul va
plăti astfel:
- pentru avizul de angajare
pentru lucrător permanent, detașat, transfrontalier, stagiar, nominal,
angajatorul va achita echivalentul în lei a 200 euro;
- pentru avizul de muncă pentru
lucrător sezonier, angajatorul va achita echivalentul în lei a 50 euro;
- echivalentul în în lei a 50
euro în cazul în care angajatorul intentionează să încadreze în muncă un străin
titular al dreptului de ședere temporară pentru studii după absolvirea studiilor
sau pentru titularul dreptului de ședere temporară pentru reîntregirea
familiei, precum și în cazul schimbării angajatorului sau a funcției, la
același angajator;
Chitanța se va prezenta în original, cu semnătura
și ștampila unității de trezorerie. În situația în care taxa de eliberare a
avizului de angajare/detașare nu este achitată la trezorerie, pe documentele
prin care a fost achitată taxa, unitățile Trezoreriei Statului vor confirma,
prin semnătură și ștampilă, încasarea sumelor respective, în conturile
corespunzătoare de venituri ale bugetului de stat.
Străinii care nu au cetățenia unui alt stat membru
al Uniunii Europene ori al Spațiului Economic European se poate angaja în
România, cu aviz de angajare, dacă sunt îndeplinite următoarele condiții:
•
Locurile
de muncă vacante nu pot fi ocupate de cetățeni români, ai statelor membre
UE/SEE sau de rezidenți permanenți pe teritoriul României;
•
Îndepliniți
condițiile speciale de pregătire profesională, experiență în activitate și
autorizare;
•
Faceți
dovada faptului că sunteți apt din punct de vedere medical să desfășurați
activitatea respectivă;
•
Nu aveți
antecedente penale care să fie incompatibile cu activitatea pe care o
desfășurați sau urmează să o desfășurați pe teritoriul României;
•
Vă
încadrați în contingentul anual aprobat prin Hotărâre a Guvernului;
•
Angajatorul
are achitate la zi obligațiile către bugetul de stat;
•
Angajatorul
desfășoară efectiv activitatea pentru care se solicită eliberarea autorizației
avizului de angajare;
•
Angajatorul
să nu fi fost sancționat în ultimii 3 ani pentru muncă nedeclarată sau angajare
ilegală.
Nu trebuie îndeplinite prevederile punctului nr.1
de mai sus dacă se încadrează în următoarele categorii:
•
dețineți
funcția de administrator într-o societate comercială cu participare străină și
sunteți singura persoană numită în această funcție;
•
sunteți
sportiv profesionist și aveți dovezi că ați desfășurat o activitate similară în
altă țară;
•
solicitaţi
un aviz de angajare pentru lucrători transfrontalieri;
•
solicitați
un aviz de angajare pentru lucrători sezonieri;
CATEGORII DE LUCRĂTORI
În funcție de tipul activității, am identificat
următoarele categorii:
- lucrător permanent - străinul încadrat
în muncă pe teritoriul României cu contract individual de muncă pe durată
nedeterminată sau pe durată determinată, încheiat cu un angajator în baza
avizului de angajare;
- lucrător stagiar - străinul încadrat în
muncă pe teritoriul României în baza avizului de angajare, pentru efectuarea
unui stagiu cu durată determinată în scopul obţinerii unei calificări
profesionale sau îmbunătăţirii pregătirii profesionale, precum şi al
îmbunătăţirii cunoştinţelor lingvistice şi culturale;
- lucrător sezonier - străinul încadrat
în muncă pe teritoriul României într-un sector în care activitatea se
desfăşoară în funcţie de succesiunea anotimpurilor, cu contract individual de
muncă pe durată determinată care nu poate depăşi 6 luni într-un interval de 12
luni, încheiat cu un angajator în baza avizului de angajare;
- lucrător transfrontalier - străinul,
cetăţean al unui stat ce are frontieră comună cu România şi care locuieşte în
zona de frontieră a statului respectiv, încadrat în muncă într-o localitate de frontieră
de pe teritoriul României cu contract individual de muncă pe durată
nedeterminată sau pe durată determinată, încheiat cu un angajator în baza
avizului de angajare;
- lucrător înalt calificat - străinul
încadrat în muncă pe teritoriul României pe un loc de muncă înalt calificat, cu
contract individual de muncă pe durată nedeterminată sau pe durată determinată
de cel puţin un an, încheiat cu un angajator în baza avizului de angajare;
- lucrător detaşat - străinul calificat,
detașat temporar de la intreprinderea stabilită intr-o țară terță, la
care este și rămâne angajat cu contract de muncă valabil, la un beneficiar
al prestării de servicii care aparține acelei intreprinderi sau aceluiași grup
de intreprinderi cu intreprinderea de la care se face detașarea ori cu care
intreprinderea a încheiat un contract care presupune detașarea unui angajat al
acesteia pe teritoriul României.
- lucrător ICT (persoană transferată în
cadrul aceleiaşi companii) - străinul care locuieşte într-o ţară terţă la
data depunerii cererii pentru avizul de detaşare şi care face obiectul unui
transfer în cadrul aceleiaşi companii.
Inspectoratul General pentru Imigrări soluționează
cererea pentru eliberarea avizului de angajare/detașare în termen de 30 de zile
de la data înregistrării acesteia. În cazurile în care sunt necesare verificări
suplimentare, termenul poate fi prelungit cu cel mult 15 zile. Cererea de
eliberare a avizului de angajare formulată de angajatorul unui
posesor de Carte albastră a Uniunii Europene obținută într-un alt stat membru
se soluționează în termen de 15 zile de la data primirii.
Avizul de angajare/detașare se anulează de
Inspectoratul General pentru Imigrări în următoarele cazuri:
a) se constată ulterior că la data eliberării
avizului de angajare/detaşare nu erau îndeplinite condiţiile prevăzute de
prezenta ordonanţă în acest sens;
b) se constată ulterior că avizul de
angajare/detaşare a fost obţinut pe baza unor documente false sau falsificate;
c) angajatorul/beneficiarul prestării de servicii
nu se prezintă la Inspectoratul General pentru Imigrări în vederea ridicării
avizului de angajare/detaşare, în termen de 30 de zile de la data programată
pentru soluţionarea cererii;
d) se constată că până la obţinerea vizei de lungă
şedere pentru angajare în muncă sau detaşare nu mai sunt îndeplinite condiţiile
de eliberare a avizului de angajare/detaşare.
La cererea titularului, Inspectoratul General
pentru Imigrări eliberează un duplicat al avizului de angajare/detaşare
pierdut, deteriorat sau distrus.
Avizul de angajare/detaşare se păstrează de către
angajator/beneficiarul prestării de servicii pe durata întregii perioade de
angajare sau detaşare. Angajatorul/Beneficiarul prestării de servicii trebuie
să păstreze, cel puţin pe durata perioadei de angajare/detaşare, o copie a
permisului de şedere sau a documentului de călătorie din care să rezulte
legalitatea şederii străinului pe teritoriul României.
După obținerea avizului de muncă se va obține viză
de lungă ședere pentru angajare/detașare de la misiunile diplomatice
sau oficiile consulare ale României.
3.2. Condițiile
pentru obținerea vizei de lungă ședere pentru angajare/detașare:
Pentru obținerea vizei de lungă ședere pentru
angajare trebuie să depuneți următoarele documente:
- copia avizului de angajare, eliberat de
Inspectoratul General pentru Imigrări sau, după caz, documente prin care să se
facă dovada că solicitantul se încadrează în categoriile de cetățeni străini
care pot fi încadrați fără aviz de angajare;
- dovada mijloacelor de întreținere la nivelul salariului
minim brut garantat în plată pentru întreaga perioadă înscrisă în viză ;
- certificat de cazier judiciar sau alt document cu
aceeași valoare juridică, eliberat de autoritățile din statul de domiciliu sau
de reședință;
- asigurarea medicală pe perioada valabilității
vizei.
Următoarelor categorii de străini pot fi încadrați
în muncă sau pot presta muncă la persoane fizice sau juridice din România
fără aviz de angajare:
a) străinii al căror acces liber pe piaţa muncii
din România este stabilit prin tratate încheiate de România cu alte state;
b) străinii care urmează să desfăşoare activităţi
didactice, ştiinţifice sau alte categorii de activităţi specifice cu caracter
temporar în instituţii de profil acreditate ori autorizate provizoriu din
România, în baza unor acorduri bilaterale sau ca titulari ai unui drept de
şedere temporară pentru desfăşurarea de activităţi de cercetare ştiinţifică, şi
personalul cu calificare specială, în baza ordinului ministrului educaţiei
naţionale, precum şi străinii care desfăşoară activităţi artistice în
instituţii de cultură din România, în baza ordinului ministrului culturii;
c) străinii care urmează să desfăşoare pe
teritoriul României activităţi temporare solicitate de ministere ori de alte
organe ale administraţiei publice centrale sau locale ori de autorităţi
administrative autonome;
d) străinii care sunt numiţi la conducerea unei
filiale, reprezentanţe sau sucursale de pe teritoriul României a unei companii
care are sediul în străinătate, în conformitate cu actele prevăzute de
legislaţia română, care fac dovada în acest sens;
e) străinii titulari ai dreptului de şedere pe
termen lung pe teritoriul României;
f) străinii titulari ai dreptului de şedere
temporară pentru reîntregirea familiei în calitate de membrii de familie ai
unui cetăţean român;
g) străinii titulari ai dreptului de şedere
temporară pentru studii;
h) străinii titulari ai dreptului de şedere
temporară acordat potrivit prevederilor art. 130 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 194/2002, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare;
i) străinii care au beneficiat anterior de un drept
de şedere pe teritoriul României de cel puţin 3 ani, în calitate de membrii de
familie ai unui cetăţean român şi care se află în una dintre situaţiile
prevăzute la art. 64 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
194/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
j) străinii care au dobândit o formă de protecţie
în România;
k) solicitanţii de azil de la data la care au
dreptul de a primi acces la piaţa forţei de muncă potrivit Legii nr. 122/2006
privind azilul în România, cu modificările şi completările ulterioare, dacă se
mai află în procedura de determinare a unei forme de protecţie;
l) străinii toleraţi, pe perioada cât li s-a
acordat tolerarea rămânerii pe teritoriul României;
m) străinii titulari ai dreptului de şedere
temporară în scop de muncă, încadraţi în muncă pe teritoriul României cu
contract individual de muncă cu normă întreagă, pentru încadrarea în muncă la
un alt angajator, cu contract individual de muncă cu timp parţial, cu durata
muncii de maxim patru ore pe zi.
n) strainii titulari ai dreptului de ședere
temporară pentru studii pot fi încadrati în muncă pe teritoriul României
fără aviz de angajare numai cu contract individual de muncă cu timp
parțial cu durata muncii de maxim patru ore pe zi
Viza de lungă ședere pentru detașare
Pentru obținerea vizei de lungă ședere pentru
detașare, trebuie să depuneți următoarele documente:
- copia avizului de detașare eliberat în condițiile
legislației speciale privind încadrarea în muncă și detașarea străinilor pe
teritoriul României;
- dovada mijloacelor de întreținere la nivelul
salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, pentru
întreaga perioadă înscrisă în viză;
- certificatul de cazier judiciar sau alt document
cu aceeași valoare juridică, eliberat de autoritățile din statul de domiciliu
ori de reședință;
- asigurarea medicală pe perioada de valabilitate a
vizei.
Pot fi detaşaţi în România, fără obţinerea în
prealabil de către beneficiarul prestării de servicii a avizului de detaşare,
străinii din următoarele categorii:
a) străinii angajaţi ai persoanelor juridice cu
sediul în unul dintre statele membre ale Uniunii Europene sau ale Spaţiului
Economic European ori în Confederaţia Elveţiană, detaşaţi în România, cu
condiţia prezentării permisului de şedere din acel stat;
b) străinii care desfăşoară activităţi didactice,
ştiinţifice sau alte categorii de activităţi specifice cu caracter temporar în
instituţii de profil acreditate ori autorizate provizoriu din România, în baza
unor acorduri bilaterale ori ca titulari ai unui drept de şedere pentru
desfăşurarea de activităţi de cercetare ştiinţifică şi personalul cu calificare
specială, în baza ordinului ministrului educaţiei naţionale, precum şi străinii
care desfăşoară activităţi artistice în instituţii de cultură din România, în
baza ordinului ministrului culturii;
c) străinii care urmează să desfăşoare pe
teritoriul României activităţi temporare solicitate de ministere ori de alte
organe ale administraţiei publice centrale sau locale ori de autorităţi
administrative autonome;
d) străinii care urmează să desfăşoare activităţi
lucrative în baza acordurilor, convenţiilor sau înţelegerilor internaţionale la
care România este parte.
Taxa de viză este de 120 Euro și se achită în
statul în care faceți solicitarea.
Ca și procedură internă, viza de lungă ședere
pentru angajare primește aprobarea Centrului Național de Vize, fără a mai fi
necesar și avizul Inspectoratului General pentru Imigrări. Pentru categoriile
care desfășoară activități lucrative fără aviz de angajare, viza se acordă cu
avizul Inspectoratului General pentru Imigrări. Viza de lungă ședere se acordă
pentru o perioadă de 90 de zile, cu una sau mai multe călătorii.
3.3. Permisul Unic sau Cartea Albastră a UE:
Documentul atestă dreptul lucrătorului de ședere în
România și se poate obține de la formațiunile teritoriale ale Inspectoratului
General pentru Imigrări din județul în care locuiește lucrătorul.
Documente necesare obținerii permisului unic se vor
depune cu cel puțin 30 de zile înainte de expirarea dreptului de ședere acordat
de viză.
Pentru prima prelungire a dreptului de ședere
(obținerea primului permis unic sau Cartea albastră a UE) pentru angajare
trebuie prezentate următoarele documente:
- cerere;
- documentul de trecere a frontierei (pașaportul,
titlul de călătorie, etc.) în original și copie;
- dovada
deținerii legale a spațiului de locuit în original și copie;
- print screen din registrul general de
evidență a salariaților la secțiunea unde se regăsesc date despre contractul
individual de muncă, semnat de către angajator ;
- taxe.
Permisul unic se reînnoiește cu cel puțin 30 de
zile înainte de expirarea celui anterior. Pentru prelungirea ulterioară a
dreptului de ședere (obținerea unui nou permis unic) trebuie depuse următoarele
documente:
- cerere;
- documentul de trecere a frontierei (pașaportul,
titlul de călătorie, etc.) în original și copie;
- dovada
deținerii legale a spațiului de locuit în original și copie;
- taxe.
Alte categorii de cetățeni străini, cărora li se
prelungește dreptul de ședere (cu condiții specifice pentru documentele
necesare pe care le vom detalia la cerere, după încheierea contractului de
asistență juridică și reprezentare): străini detașați, străini angajați ai unei
persoane juridice cu sediul într-un stat membru UE sau SEE, detașați în
România, șefii de reprezentanță, șefii de sucursală/filială,
Cererea de acordare sau prelungire a dreptului de
ședere pentru angajare/detașare va fi soluționată în termen de 30 de zile de la
data depunerii acesteia. În cazul în care sunt necesare verificări
suplimentare, termenul de soluționare a cererii poate fi prelungit cu cel mult
15 zile.
Cererea de prelungire a dreptului de ședere
formulată de posesorul Cărții albastre a UE obținută într-un alt stat membru se
soluționează în termen de 15 zile de la data primirii cererii.
Prelungirea ulterioară a dreptului de şedere
temporară în scop de detaşare în calitate de lucrător ICT[1]
se face cu îndeplinirea următoarelor condiţii: beneficiarul prestării de servicii a obţinut
aviz de detaşare pentru lucrătorul ICT în cauză, în condiţiile legislaţiei speciale
privind încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul
României;prezintă dovada deţinerii mijloacelor de întreţinere cel puţin la
nivelul câştigului salarial mediu brut.
Dreptul de şedere temporară în scop de detaşare în
calitate de lucrător ICT se prelungeşte pentru toată durata transferului în
cadrul aceleiaşi companii, dar nu mai mult de 3 ani pentru cadrele de conducere
şi specialişti şi de un an pentru angajaţii stagiari de la data intrării pe
teritoriul României în acest scop.
Prelungirea ulterioară a dreptului de şedere
temporară în scop de detaşare în calitate de lucrător ICT se acordă fără a
depăşi în total 3 ani pentru cadrele de conducere şi specialişti şi un an
pentru angajaţii stagiari de la data intrării pe teritoriul României în acest
scop, în situaţia în care durata iniţială a transferului în cadrul aceleiaşi
companii a fost prelungită, dacă străinul prezintă următoarele documente: copia
actului prin care a fost prelungită detaşarea, tradus şi legalizat, din
cuprinsul căruia să rezulte durata pentru care a fost prelungit transferul în
cadrul aceleiaşi companii şi menţinerea celorlalte condiţii de detaşare, dovada
deţinerii mijloacelor de întreţinere cel puţin la nivelul câştigului salarial
mediu brut.
Dreptul de şedere temporară în scop de muncă se
prelungeşte pentru o perioadă egală cu perioada de valabilitate a contractului
de muncă, dar nu mai mult de un an.
Străinilor, lucrători înalt calificaţi, li se
prelungeşte dreptul de şedere temporară în scop de muncă pentru o perioadă
egală cu perioada de valabilitate a contractului de muncă plus 3 luni, dar nu
mai mult de 2 ani.
Prelungirea ulterioară a dreptului de şedere
temporară în scop de muncă se acordă şi pentru perioada în care străinul
beneficiază de indemnizaţie de şomaj.
Străinii care beneficiază de un drept de
şedere pe teritoriul României pentru oricare dintre scopurile prevăzute de
O.U.G. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, pot solicita prelungirea dreptului de
şedere în scop de muncă, în urma obținerii unui aviz de muncă, fără
obligativitatea obţinerii unei vize de lungă şedere pentru angajarea în muncă.
Cu consideratie,
Avocat Bogdan Radu Curelea
Bucureşti, 7 martie 2018
[1]
Lucrător ICT (înalt calificat) - străinul (cetățean al unui stat din afara
Uniunii Europene, al Spațiului Economic European sau al Confederației
Elvețiene), transferat pentru o perioadă de până la trei ani în calitate de
cadru de conducere / specialist, respectiv pentru o perioadă de până la un an
în calitate de stagiar, de către un angajator stabilit într-un stat terț, la
una sau mai multe entități care aparțin acelei companii sau aceluiași grup de
companii, dintre care cel puțin una este situată pe teritoriul României.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu