O
nouă reglementare împotriva
spălării banilor
În data de 4 aprilie 2012 a intrat în
vigoare Norma privind instituirea măsurilor de prevenire şi
combatere a spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism prin
intermediul activităţii de consultanţă fiscală, emisă de
Camera Consultanţilor Fiscali.
Cui i se adresează această normă?
Dispoziţiile noii reglementări se aplică consultanţilor fiscali şi societăţilor
comerciale de consultanţă fiscală.
Care este obiectivul reglementării?
Ea stabileşte măsuri de prevenire şi combatere a spălării
banilor şi a finanţării actelor de terorism prin intermediul consultanţilor
fiscali şi societăţilor comerciale de consultanţă fiscală, în conformitate cu
prevederile art. 8 lit. e) din Legea nr.
656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi
pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării actelor
de terorism şi standardele minime pentru
elaborarea de către acestea a normelor de cunoaştere a clientelei.
Legislaţia în acest
domeniu pune accentul pe beneficiarul
real al operaţiunilor în bani deoarece acesta este elementul cel mai
important în realizarea unei activităţi de spălare a banilor, care se face cel
mai uşor prin intermediul altei persoane decât cea care are calitatea de client
al tranzacţiilor. Acest lucru poate fi observat
cu uşurinţă prin impunerea obligaţiei consultanţilor fiscali şi societăţilor
comerciale de consultanţă fiscală de a identifica, de a verifica şi de a
înregistra identitatea clienţilor şi a beneficiarilor reali înainte de a iniţia
orice relaţie de afaceri sau de a efectua tranzacţii în numele
clientului/beneficiarului real, conform art. 3 alin. 4) din Normă.
Care sunt obligaţiile
societăţilor comerciale de consultanţă fiscală?
Orice societate
comercială de consultanţă fiscală trebuie să emită proceduri şi politici de prevenire şi combatere a spălării
banilor, în baza Legii nr. 656 din 2002, Lege care este aplicabilă acestor
societăţi conform art. 8 lit. e) din Lege, şi deasemenea, trebuie să informeze
toţi angajaţii asupra acestor politici şi proceduri şi să le ofere programe speciale de instruire cu
privire la modul în care se realizează prevenirea şi combaterea spălării
banilor, pentru a avea efecte concrete.
Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a
Spălării Banilor este autoritatea care veghează la
aplicarea normelor în domeniu şi cea faţă de care trebuie desemnată o persoană, prin act intern al societăţii, care are
atribuţii în aplicarea dispoziţiilor în acest domeniu (asigură aplicarea
măsurilor de cunoaştere a clientelei, asigură raportarea către Oficiu a tranzacţiilor
suspecte sau în numerar, care îndeplinesc condiţiile impuse de lege pentru a
face obiectul unei asemenea raportări).
Cea mai importantă
obligaţie a unei societăţi comerciale de consultanţă fiscală este adoptarea normelor interne de cunoaştere a
clientelei, care trebuie să corespundă naturii, volumului, complexităţii şi
întinderii activităţii acesteia şi să fie adaptate la gradul de risc asociat
categoriilor de clienţi pentru care aceasta prestează servicii de consultanţă
şi la gradul de risc al pr oduselor/serviciilor oferite.
Care sunt obligaţiile societăţilor
comerciale de consultanţă fiscală şi ale consultanţilor fiscali?
Aceştia au obligaţia
de a păstra copii ale actelor de
identitate ale clienţilor, evidenţele
secundare sau operative şi înregistrările tuturor operaţiunilor financiare
ce decurg din derularea unei relaţii de afaceri ori a unei tranzacţii
ocazionale, au obligaţia de a identifica
tranzacţiile sau tipurile de tranzacţii suspecte efectuate în numele
clienţilor lor, iar în situaţia în care există suspiciuni că o operaţiune care
urmează a fi efectuată are ca scop spălarea banilor, să transmită Oficiului un raport de tranzacţii suspecte.
Tranzacţiile cu sume în numerar sunt cele care prezintă cel mai înalt grad de risc în
realizarea unei activităţi de spălare a banilor şi de aceea consultanţii şi
societăţile de consultanţă fiscală au obligaţia de a raporta Oficiului acest
fel de tranzacţii, realizate în lei sau în valută, a căror limită minimă o
reprezintă echivalentul în lei a 15.000 euro.
Cum se aplică
principiul “cunoaşte-ţi clientul”?
Cel mai eficient mod
de a preveni activităţile de spălare a banilor este de a lua măsuri de cunoaştere a clientelei, care
are ca scop principal identificarea, dacă este cazul, şi a beneficiarului real
al operaţiunii care se face prin cosultantul fiscal. Aceste măsuri sunt
standard, simplificate şi suplimentare.
Măsurile standard de cunoaştere a clientelei sunt: identificarea clientului şi verificarea identităţii
acestuia, identificarea, dacă
este cazul, a beneficiarului real şi verificarea, în funcţie de risc, a
identităţii acestuia, obţinerea de informaţii despre scopul şi natura relaţiei
de afaceri, monitorizarea continuă a relaţiei de afaceri.
O atenţie deosebită trebuie acordată relaţiilor de afaceri şi tranzacţiilor cu persoane din
jurisdicţii care nu beneficiază de sisteme adecvate de prevenire şi combatere a
spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism, precum şi tuturor
tranzacţiilor complexe, neobişnuit de mari sau care nu se circumscriu
tipologiei obişnuite, inclusiv operaţiunilor care nu par să aibă un sens
economic, comercial ori legal. Pentru acestea se aplică măsuri suplimentare de cunoaştere a clientelei.
Concluzie
Rolul acestor
reglementări este de a preveni
activitatea de spălare a banilor prin supervizarea operaţiunilor realizate
prin consultanţi fiscali pe tot parcursul derulării acestora şi asigurarea
faptului că, în cazul în care se finalizează activitatea de spălare a banilor,
vor exista probe ce pot fi utilizate cu succes într-un eventual litigiu.
Red. Av. I.D./StudioLegal iunie 2012
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu