luni, 11 iunie 2012

Activitatea de consultanta fiscala, spalarea banilor si finantarea actelor de terorism


O nouă reglementare împotriva spălării banilor
În data de 4 aprilie 2012 a intrat în vigoare Norma privind instituirea măsurilor de prevenire şi combatere a spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism prin intermediul activităţii de consultanţă fiscală, emisă de Camera Consultanţilor Fiscali.
Cui i se adresează această normă?
Dispoziţiile noii reglementări se aplică consultanţilor fiscali şi societăţilor comerciale de consultanţă fiscală.
Care este obiectivul reglementării?  
Ea stabileşte măsuri de prevenire şi combatere a spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism prin intermediul consultanţilor fiscali şi societăţilor comerciale de consultanţă fiscală, în conformitate cu prevederile art. 8 lit. e) din Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării actelor de terorism şi standardele minime pentru elaborarea de către acestea a normelor de cunoaştere a clientelei.
Legislaţia în acest domeniu pune accentul pe beneficiarul real al operaţiunilor în bani deoarece acesta este elementul cel mai important în realizarea unei activităţi de spălare a banilor, care se face cel mai uşor prin intermediul altei persoane decât cea care are calitatea de client al tranzacţiilor. Acest lucru poate fi observat cu uşurinţă prin impunerea obligaţiei consultanţilor fiscali şi societăţilor comerciale de consultanţă fiscală de a identifica, de a verifica şi de a înregistra identitatea clienţilor şi a beneficiarilor reali înainte de a iniţia orice relaţie de afaceri sau de a efectua tranzacţii în numele clientului/beneficiarului real, conform art. 3 alin. 4) din Normă.
Care sunt obligaţiile societăţilor comerciale de consultanţă fiscală?
Orice societate comercială de consultanţă fiscală trebuie să emită proceduri şi politici de prevenire şi combatere a spălării banilor, în baza Legii nr. 656 din 2002, Lege care este aplicabilă acestor societăţi conform art. 8 lit. e) din Lege, şi deasemenea, trebuie să informeze toţi angajaţii asupra acestor politici şi proceduri şi să le ofere programe speciale de instruire cu privire la modul în care se realizează prevenirea şi combaterea spălării banilor, pentru a avea efecte concrete.
Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor este autoritatea care veghează la aplicarea normelor în domeniu şi cea faţă de care trebuie desemnată o persoană, prin act intern al societăţii, care are atribuţii în aplicarea dispoziţiilor în acest domeniu (asigură aplicarea măsurilor de cunoaştere a clientelei, asigură raportarea către Oficiu a tranzacţiilor suspecte sau în numerar, care îndeplinesc condiţiile impuse de lege pentru a face obiectul unei asemenea raportări). 
Cea mai importantă obligaţie a unei societăţi comerciale de consultanţă fiscală este adoptarea normelor interne de cunoaştere a clientelei, care trebuie să corespundă naturii, volumului, complexităţii şi întinderii activităţii acesteia şi să fie adaptate la gradul de risc asociat categoriilor de clienţi pentru care aceasta prestează servicii de consultanţă şi la gradul de risc al pr oduselor/serviciilor oferite.
Care sunt obligaţiile societăţilor comerciale de consultanţă fiscală şi ale consultanţilor fiscali?
Aceştia au obligaţia de a păstra copii ale actelor de identitate ale clienţilor, evidenţele secundare sau operative şi înregistrările tuturor operaţiunilor financiare ce decurg din derularea unei relaţii de afaceri ori a unei tranzacţii ocazionale, au obligaţia de a identifica tranzacţiile sau tipurile de tranzacţii suspecte efectuate în numele clienţilor lor, iar în situaţia în care există suspiciuni că o operaţiune care urmează a fi efectuată are ca scop spălarea banilor, să transmită Oficiului un raport de tranzacţii suspecte.
Tranzacţiile cu sume în numerar sunt cele care prezintă cel mai înalt grad de risc în realizarea unei activităţi de spălare a banilor şi de aceea consultanţii şi societăţile de consultanţă fiscală au obligaţia de a raporta Oficiului acest fel de tranzacţii, realizate în lei sau în valută, a căror limită minimă o reprezintă echivalentul în lei a 15.000 euro.
Cum se aplică principiul “cunoaşte-ţi clientul”?
Cel mai eficient mod de a preveni activităţile de spălare a banilor este de a lua măsuri de cunoaştere a clientelei, care are ca scop principal identificarea, dacă este cazul, şi a beneficiarului real al operaţiunii care se face prin cosultantul fiscal. Aceste măsuri sunt standard, simplificate şi suplimentare.
Măsurile standard de cunoaştere a clientelei sunt: identificarea clientului şi verificarea identităţii acestuia,  identificarea, dacă este cazul, a beneficiarului real şi verificarea, în funcţie de risc, a identităţii acestuia, obţinerea de informaţii despre scopul şi natura relaţiei de afaceri, monitorizarea continuă a relaţiei de afaceri.
O atenţie deosebită trebuie acordată relaţiilor de afaceri şi tranzacţiilor cu persoane din jurisdicţii care nu beneficiază de sisteme adecvate de prevenire şi combatere a spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism, precum şi tuturor tranzacţiilor complexe, neobişnuit de mari sau care nu se circumscriu tipologiei obişnuite, inclusiv operaţiunilor care nu par să aibă un sens economic, comercial ori legal. Pentru acestea se aplică măsuri suplimentare de cunoaştere a clientelei.
Concluzie
Rolul acestor reglementări este de a preveni activitatea de spălare a banilor prin supervizarea operaţiunilor realizate prin consultanţi fiscali pe tot parcursul derulării acestora şi asigurarea faptului că, în cazul în care se finalizează activitatea de spălare a banilor, vor exista probe ce pot fi utilizate cu succes într-un eventual litigiu. 
Red. Av. I.D./StudioLegal iunie 2012

Niciun comentariu: