duminică, 16 iunie 2013

Bunul Samaritean


Urmare a predicii cu tema “Bunul Samaritean” pentru cursul “Retorică adaptată la cotext”din cadrul Întâlnirilor cu Domnul Theodor Paleologu ținute în Casa Paleologu (http://paleologu.com/), am primit rugămintea din partea colegilor de a le-o transmite. Ceea ce și fac, cu plăcere și cu bucurie:

Dragii Mei,

Când am început să mă gândesc la predică, mi-am dat seama că intuitiv cunosc sensul termenului, dar că nu știu exact ce înseamnă.

Voi știți ce este aceea o predică?

Predica, într-o definiție personală, este o poveste, o pildă prin care se transmite, se insuflă o idee, o învățătură, un principiu…

Cât despre Bunul Samaritean, mult timp, în copilărie, l-am confundat cu gestul de ajutor acordat bătrânelelor la trecutul străzii.

Ce m-a atras cu adevărat la această poveste a fost descoperirea logicii vitraliilor care “spun” povești în mai multe imagini și într-o succesiune logică mai puțin lesne de deslușit (http://ioansoran.wordpress.com/2012/08/19/parabola-bunului-samaritean-in-predici-comentarii-si-arta/).

Povestea Bunului Samaritean – pe scurt – este spusă chiar de Isus, conform Luca 10, 25-37, abordarea literală este aparent simplă: un om jefuit și tâlhărit în drumul său de la Ierusalim la Ierihon nu este ajutat nici de preot și nici de levit. Doar Bunul Samaritean[1] se îndură de bietul om și îl duce la un han pe calul său, unde este îngrijit pentru doi dinari și o promisiune.

Parabola consacrată:

-       omul jefuit și tâlhărit – omul cu păcatele și viciile sale;
-       Bunul Samaritean – Isus Hristos;
-       Drumul de la Ierusalim la Ierihon – drumul pământ – cer;
-       omul legii care zice doar, dar nu aplică legea – preotul și levitul;
-       hanul – Biserica;
-       dinarii – prețul curățării noastre (al Mântuirii);
-  promisiunea Bunului Samaritean de a se reîntoarce pentru plata restului de preț promisiunea Vieții Veșnice prin Iubirea Aproapelui.


Interpretările sunt, desigur, diferite, în funcție de religii și de caracterul acestora dar ideea transmisă este una singură, așa cum apare în textul biblic: Iubește-ți Aproapele!

Indiferent cum am interpreta Bunul Samaritean – în sensul literal, primar, sau la un nivel superior – al parabolei, înțelesul la care ajungem este mereu același: Iubirea.
Ce este Iubirea și cum facem practic să iubim? Sunt întrebări pe care ni le punem toți.

Arsenie Boca spunea că gândurile de dimineața ne însoțesc pe parcursul întregii zile: pline de iubire dacă sunt, în iubire ne vom scălda toată ziua respectivă.

Puterea omului este în a iubi, în a nu se înrăi.

Iubirea trăită înseamnă iubire manifestată, exteriorizată, iubire activă. Înseamnă dăruire către ceilalți, înseamnă să crezi în forța exemplului.

Pentru că, așa cum auzim la o binecunoscută personalitate radio (Liviu Mihaiu – Radio Guerrilla https://www.facebook.com/liviumihaiupunctro): Binili Învinge!
Și binili învinge și va învinge prin Iubire.
Voi de ce parte vreți să fiți?     

Eu am ales tabăra iubire – bine… Și o să rămân aici, iubirea înseamnă respect.

Iubește-ți Aproapele așa cum te pricepi, fără teamă, fără frică de ce ți s-ar putea întâmpla, fără sentimentul că faci ceva extraordinar – fă-o firesc, fă-o normal.

Chiar și această zăbovire și încercare de a vă insufla trăirea în iubire a făcut din transmitățor un om mai bun.

Vă mulțumesc și pentru asta!






[1] Samaritenii nu erau personaje cu o reputație prea bună în acea vreme. Tocmai aceasta surprinde la gestul Bunului Samaritean.

Niciun comentariu: