vineri, 6 februarie 2015

Modificările Codului Rutier 2015. Obligaţiile conducătorilor auto privitoare la transportul copiilor


Cele mai recente modificări aduse Regulamentului de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, prin Hotărârea Guvernului nr. 11/14.01.2015, prevăd noile condiţii în care pot fi transportaţi copiii în autovehicule şi obligaţiile care le revin conducătorilor auto.

Începând cu data de 14 februarie, data la care intră în vigoare noile prevederi, şoferii vor fi obligaţi să respecte anumite condiţii speciale referitoare la transportul copiilor, în funcţie de vărsta şi înălţimea acestora.

Hotărârea nr. 11/2015 care modifică Regulamentul prevede că nu pot fi transportaţi în autovehicule care nu sunt echipate cu sisteme de siguranţă copiii în vârstă de până la 3 ani.
Legiuitorul a înţeles să prevadă şi două excepţii de la această regulă:
1. Copiii în vârstă de până la 3 ani pot fi transportaţi sub supravegherea unei persoane, alta decât conducătorul de autovehicul, în autovehicule destinate transportului public de persoane, precum şi în taxi dacă ocupă orice alt loc decât cel de pe scaunul din faţă.
2. Copiii în vârstă de până la 3 ani pentru care este eliberat un certificat medical de scutire pe motiv medical grav în care să fie menţionată afecţiunea care contraindică purtarea acestor sisteme de siguranţă, pot fi transportaţi în autovehicule care nu sunt echipate cu sisteme de siguranţă pe locurile din spate ale acestuia, sub supravegherea unei persoane, alta decât conducătorul de autovehicul. În acest din urmă caz, conducătorul de autovehicul are obligaţia să aibă asupra sa certificatul medical, în conţinutul căruia trebuie să fie menţionată durata de valabilitate a acestuia.
Copiii cu o înălţime de până la 135 cm pot fi transportaţi în autovehicule echipate cu sisteme de siguranţă pentru conducător şi pasageri doar dacă sunt fixaţi sau prinşi cu ajutorul unui dispozitiv de fixare în scaun pentru copii instalat în autovehicul.
Ca excepţii sunt prevăzute situaţiile în cazul transportului în autovehicule destinate transportului public de persoane, precum şi în taxi, dacă este ocupat de către copil orice alt loc decât cel de pe scaunul din faţă, precum şi copiii pentru care este eliberat un certificat medical, în aceleaşi condiţii prezentate mai sus.

Pentru copiii cu o înâlţime ce depăşeşte 135 cm legiuitorul impune reglarea centurii de siguranţă pentru adult astfel încât aceasta să nu treacă peste zona gâtului sau feţei. De asemenea, copiii care fac parte din această categorie mai pot fi transportaţi dacă sunt fixaţi sau prinşi cu ajutorul unui dispozitiv de fixare în scaun pentru copii instalat în autovehicul.

Legea prevede condiţiile care trebuie să le îndeplinească dispozitivul de fixare în scaun care reprezintă un ansamblu de componente capabil să fixeze un copil în poziţia şezut sau culcat, care poate cuprinde o combinaţie de chingi ori elemente flexibile cu o cataramă de fixare, dispozitive de reglare, elemente de prindere şi, în unele cazuri, un scaun suplimentar şi/sau un scut pentru impact, ce poate fi ancorat la un autovehicul, ori un sistem constituit   dintr-un dispozitiv parţial de fixare în scaun utilizat împreună cu centura de siguranţă cu rol de prindere a copilului sau de fixare a dispozitivului, cum ar fi, fără a se limita la acestea, scaun de siguranţă pentru copii, pernă de înălţare, care poate fi folosită împreună cu o centură de siguranţă pentru adulţi, portbebe-coşuleţ pentru sugari, scaun pentru sugari, chingă de ghidare, precum şi centură şi sisteme de centuri pentru copii.

Este obligatorie instalarea acestui dispozitiv pe locurile din spate ale autovehiculului, în conformitate cu instrucţiunile de montare furnizate de către producătorul acestuia.
Legiuitorul a prevăzut şi o excepţie când dispozitivul poate fi instalat pe locul din faţă doar cu respectarea următoarelor condiţii cumulative: instrucţiunile date de producător permit instalarea pe locul din faţă, orientarea se va face cu faţa spre direcţia opusă direcţiei normale de deplasare a autovehiculului, autovehiculul nu este echipat cu airbag frontal corespunzător locului. În situaţia contrară, conducătorul auto este obligat să dezactiveaze airbagul frontal corespunzător locului (chiar şi în cazul autovehiculului prevăzut cu un mecanism care detectează în mod automat prezenţa dispozitivului instalat şi blochează declanşarea airbagului frontal corespunzător locului).

Pentru nerespectarea acestor prevederi şoferii pot fi sancţionaţi cu patru sau cinci puncte de amendă (clasa a II-a amenzilor de circulaţie), pentru care valoarea amenzii este de 390 lei sau 487,5 lei. De asemenea, ca sancţiune complementară, şoferul va primi şi 3 puncte de penalizare, conform prevederilor art. 108, alin. 1, lit. b), pct. 9 şi 10 din OUG nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice.

De la data publicării hotărârii în Monitorul Oficial şi până la intrarea în vigoare (14 februarie 2015), poliţiştii vor desfăşura activităţi de informare a participanţilor la trafic, prin comunicate de presă, informări prin mass-media şi postări pe site-ul instituţiei.

Noua reglementare transpune în legislaţia naţională prevederile art. 1 alin. (1) (parţial) şi alin. (2) din Directiva de punere în aplicare 2014/37/UE a Comisiei din 27 februarie 2014 de modificare a Directivei 91/671/CEE a Consiliului privind utilizarea obligatorie a centurilor de siguranţă şi a sistemelor de siguranţă pentru copii în vehicule, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 59 din 28 februarie 2014.









                                        Red. MSB-StudioLegal/31.01.2015

Niciun comentariu: