Cele mai recente modificări aduse
Regulamentului de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe
drumurile publice, prin Hotărârea
Guvernului nr. 11/14.01.2015, prevăd noile condiţii în care pot fi transportaţi
copiii în autovehicule şi obligaţiile care le revin conducătorilor auto.
Începând cu data de 14 februarie, data la care intră în vigoare noile prevederi, şoferii vor fi
obligaţi să respecte anumite condiţii
speciale referitoare la transportul copiilor, în funcţie de vărsta şi înălţimea
acestora.
Hotărârea nr. 11/2015
care modifică Regulamentul prevede că nu pot fi transportaţi în autovehicule
care nu sunt echipate cu sisteme de siguranţă copiii în vârstă de până la 3
ani.
Legiuitorul a înţeles să prevadă
şi două excepţii de la această regulă:
1. Copiii în vârstă de până la 3 ani pot fi transportaţi sub supravegherea unei persoane, alta
decât conducătorul de autovehicul, în autovehicule
destinate transportului public de persoane, precum şi în taxi dacă ocupă orice alt loc decât cel
de pe scaunul din faţă.
2. Copiii în vârstă de până la 3 ani pentru care este
eliberat un certificat medical de
scutire pe motiv medical grav în care să fie menţionată afecţiunea care
contraindică purtarea acestor sisteme de siguranţă, pot fi transportaţi în
autovehicule care nu sunt echipate cu sisteme de siguranţă pe locurile din
spate ale acestuia, sub supravegherea unei persoane, alta decât conducătorul de
autovehicul. În acest din urmă caz, conducătorul
de autovehicul are obligaţia să aibă asupra sa certificatul medical, în
conţinutul căruia trebuie să fie menţionată durata de valabilitate a acestuia.
Copiii cu o
înălţime de până la 135 cm pot fi transportaţi în autovehicule
echipate cu sisteme de siguranţă pentru conducător şi pasageri doar dacă sunt fixaţi sau prinşi cu
ajutorul unui dispozitiv de fixare în scaun pentru copii instalat în autovehicul.
Ca excepţii sunt prevăzute situaţiile în cazul transportului
în autovehicule destinate transportului public de persoane, precum şi în taxi,
dacă este ocupat de către copil orice alt loc decât cel de pe scaunul din faţă,
precum şi copiii pentru care este eliberat un certificat medical, în aceleaşi
condiţii prezentate mai sus.
Pentru copiii cu o
înâlţime ce depăşeşte 135 cm legiuitorul impune reglarea centurii de siguranţă pentru adult astfel încât aceasta să nu
treacă peste zona gâtului sau feţei. De asemenea, copiii care fac parte din
această categorie mai pot fi
transportaţi dacă sunt fixaţi sau prinşi cu ajutorul unui dispozitiv de fixare
în scaun pentru copii instalat în autovehicul.
Legea prevede condiţiile care
trebuie să le îndeplinească dispozitivul
de fixare în scaun care reprezintă un ansamblu de componente capabil să fixeze un
copil în poziţia şezut sau culcat, care poate cuprinde o combinaţie de
chingi ori elemente flexibile cu o cataramă de fixare, dispozitive de reglare,
elemente de prindere şi, în unele cazuri, un scaun suplimentar şi/sau un scut
pentru impact, ce poate fi ancorat la un autovehicul, ori un sistem constituit dintr-un dispozitiv parţial de fixare în
scaun utilizat împreună cu centura de siguranţă cu rol de prindere a copilului
sau de fixare a dispozitivului, cum ar fi, fără a se limita la acestea, scaun
de siguranţă pentru copii, pernă de înălţare, care poate fi folosită împreună
cu o centură de siguranţă pentru adulţi, portbebe-coşuleţ pentru sugari, scaun
pentru sugari, chingă de ghidare, precum şi centură şi sisteme de centuri
pentru copii.
Este obligatorie
instalarea acestui dispozitiv pe locurile din spate ale autovehiculului, în
conformitate cu instrucţiunile de montare furnizate de către producătorul
acestuia.
Legiuitorul a prevăzut şi o excepţie când dispozitivul
poate fi instalat pe locul din faţă doar cu respectarea următoarelor condiţii cumulative: instrucţiunile
date de producător permit instalarea pe locul din faţă, orientarea se va face
cu faţa spre direcţia opusă direcţiei normale de deplasare a autovehiculului, autovehiculul
nu este echipat cu airbag frontal corespunzător locului. În situaţia contrară, conducătorul
auto este obligat să dezactiveaze airbagul frontal corespunzător locului (chiar
şi în cazul autovehiculului prevăzut cu un mecanism care detectează în mod
automat prezenţa dispozitivului instalat şi blochează declanşarea airbagului
frontal corespunzător locului).
Pentru nerespectarea acestor
prevederi şoferii pot fi sancţionaţi cu
patru sau cinci puncte de amendă (clasa a II-a amenzilor de circulaţie),
pentru care valoarea amenzii este de 390
lei sau 487,5 lei. De asemenea, ca sancţiune
complementară, şoferul va primi şi 3 puncte de penalizare, conform
prevederilor art. 108, alin. 1, lit. b), pct. 9 şi 10 din OUG nr. 195/2002
privind circulaţia pe drumurile publice.
De la data publicării hotărârii
în Monitorul Oficial şi până la intrarea în vigoare (14 februarie 2015),
poliţiştii vor desfăşura activităţi de informare a participanţilor la trafic,
prin comunicate de presă, informări prin mass-media şi postări pe site-ul
instituţiei.
Noua reglementare transpune în
legislaţia naţională prevederile art. 1 alin. (1)
(parţial) şi alin. (2) din Directiva de punere în aplicare 2014/37/UE a
Comisiei din 27 februarie 2014 de modificare a Directivei 91/671/CEE a
Consiliului privind utilizarea obligatorie a centurilor de siguranţă şi a
sistemelor de siguranţă pentru copii în vehicule, publicată în Jurnalul Oficial
al Uniunii Europene, seria L, nr. 59 din 28 februarie 2014.
Red. MSB-StudioLegal/31.01.2015
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu