luni, 16 noiembrie 2015

Sechestrarea bunurilor rezultate din corupție

În data de 11.11.2015 Camera Deputaților a aprobat proiectul Ministerului Justiției privind înființarea Agenției Naționale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (A.N.A.B.I.).

Proiectul, care trebuie să fie promulgat de președintele Klaus Iohannis pentru a deveni lege, prevede înființarea unei structuri, în subordinea Ministerului Justiției, care va avea următoarele atribuții:
a)          facilitarea urmăririi și identificării bunurilor provenite din săvârșirea de infracțiuni și a altor bunuri având legatură cu infracțiunile și care ar putea face obiectul unei dispoziții de indisponibilizare, sechestru sau confiscare emise de o autoritate judiciară competentă în cursul unor proceduri penale;
b)         de valorificare, în cazurile prevăzute de lege, a bunurilor indisponibilizate în cadrul procesului penal;
c)          de gestionare a sistemului informatic naţional integrat de evidenţă a creanţelor provenite din infracţiuni;
d)         de sprijinire, în condițiile legii, a organelor judiciare pentru utilizarea celor mai bune practici în materia identificării și administrării bunurilor care pot face obiectul măsurilor de indisponibilizare şi confiscare în cadrul procesului penal.
A.N.A.B.I. va inventaria bunurile care ar putea fi confiscate, va monitoriza procesul și va sprijini autoritățile, colaborând cu A.N.A.F., dar și cu organele judiciare. Agenția va încheia protocoale de cooperare cu: Ministerul Public, Consiliul Superior al Magistraturii, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Finanțelor Publice, Oficiul Național al Registrului Comerțului, Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor, Banca Națională a României, Agenţia Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară, Uniunea Națională a Executorilor Judecătorești, Uniunea Națională a Notarilor Publici din România, orice altă autoritate sau instituție publică, cu atribuții relevante pentru activitatea desfășurată de Agenție.
La începutul acestui an, fostul ministru al Economiei Codruț Șereș a fost condamnat la 4 ani și 8 luni de închisoare cu executare în dosarul privatizărilor strategice. El a fost găsit vinovat că a profitat de poziția de ministru pentru a furniza informații esențiale în cazul mai multor privatizări de mare importanță. Șereș a contribuit la trucarea licitației de vânzare a unui pachet de acțiuni Petrom, a intervenit în procesul de privatizare a Electrica Muntenia Sud, în restructurarea Romaero București și Avioane Craiova, în licitația pentru pachetul de acțiuni deținut de statul român la Romtelecom și în privatizarea Poștei Române.
Pentru că nu s-au stabilit prejudiciile aduse statului român Șereș, deși condamnat, a rămas cu averea intactă. În cazul lui, nu s-a luat măsura confiscării, deși, evident, a păgubit atât statul, cât și entitățile private care ar fi putut câștiga licitațiile respective.
Aici ar putea interveni A.N.A.B.I. care ar putea acționa pentru depistarea bunurilor sau sumelor rezultate din infracțiuni, înainte de o sentință definitivă. În caz contrar, în absența unui traseu clar al banilor pierduți, judecătorii nu pot dispune confiscarea.
În cazurile în care se stabilește valoarea prejudiciului și confiscarea, recuperarea banilor proveniți din infracțiuni este de competența organelor fiscale – A.N.A.F. – dar aceste organe nu au destul personal pentru a îndeplini atribuțiile de sechestrare sau confiscare a bunurilor rezultate din  infracțiuni.
Un inventar al bunurilor care ar putea fi confiscate ar facilita reutilizarea acestora și acoperirea prejudiciilor stabilite de instanțele de judecată având în vedere și o reală probare a bunurilor care provin din săvârșirea infracțiunilor.
Acest model de autoritate publică există și în alte țări care au reușit să folosească bunurile (ex. Italia, Spania).
De exemplu în cazul lui Dan Voiculescu s-a dispus și confiscarea a circa 3 milioane de lei de la fiecare dintre cele două fiice ale sale, în premieră pentru România, dar în concret nu s-a recuperat nimic din prejudiciul produs și reținut de instanță.

Această lege nu stabilește detalii cu privire la modul de recuperare a prejudiciilor și de valorificare a bunurilor provenite din infracțiuni, ceea ce face aplicabile normele de drept comun din codul fiscal care reglementează executarea silită a creanțelor fiscale. De asemenea nu cuprinde norme cu privire la responsabilitatea celor care își îndeplinesc atribuțiile în baza acestei legi sau eventuale sancțiuni pentru aceștia în realizarea acestor atribuții. Urmează să vedem dacă legea va fi promulgată de președinte pentru a intra în vigoare.



                                                                                                                         Red. StudioLegal/Av. Ioana Domocos/12.11.2015


Niciun comentariu: