miercuri, 18 mai 2016

Pot să dau share? Ce întrebare!


M-a intrigat o întrebare a unui utilizator de Facebook adresată unei persoane cunoscute din România: Pot sa dau share?, în contextul în care s-a statuat deja, chiar și la nivel național, pagina de Facebook este spațiu public și nu privat, așadar, nu este necesar să cerem acordul celui care a postat pentru a-i da “share” la ceea ce a publicat (postat).

Era vorba despre o postare a persoanei importante (v.i.p.) care plăcuse utilizatorului de Facebook și care își dorea să o împărtășească prietenilor lui din rețea.

Întrebarea are un caracter retoric în contextul în care există o decizie a Înaltei Curți de Casație și Justiție – secția de contencios administrativ și fiscal încă din noiembrie 2014 (Hotărârea 4546/27.11.2014 pronunțată în dosarul 144/43/2012) prin care s-a decis, în mod irevocabil, că profilul personal de Facebook constituie spațiu public și nu privat, chiar dacă este accesibil unui număr restrâns de persoane.

Prin hotărârea indicată, s-a respins recursul unui fost director din Prefectura Mureș care a contestat o sancțiune primită de la Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării din cauza unei postări pe pagina personală de Facebook. Instanța supremă a consfințit astfel decizia Curții de Apel Târgu Mureș care stabilise încă din 2013 că pagina de FB este spațiu public și nu privat: “rețeaua de socializare Facebook nu poate echivala, sub aspectul controlului mesajelor difuzate cu o căsuță poștală electronică. Profilul personal de FB, chiar dacă este accesibil doar prietenilor, adică unui grup restrâns de persoane, tot public este, oricare dintre acestea putând distribui informațiile postate de titularul paginii, aspecte pe care reclamantul le cunoștea.”

În consecință, consider că spațiul public virtual al rețelelor de socializare (și nu întreg spațiul virtual care include și corespondența prin emailuri) poate fi asimilat, din punct de vedere juridic, cu spațiul public real, fiind de fapt, un surogat de spațiu public cu influență în spațiul real, fie în cel public, fie în cel privat, fie un mix între cele două.

Conform art. 184 C.pen., de exemplu, fapta este considerată ca fiind săvârșită în public atunci când a fost comisă:
- într-un loc care, prin natura sau destinația lui, este întotdeauna accesibil publicului, chiar dacă nu este prezentă nici o persoană;
- în orice alt loc accesibil publicului, dacă sunt de față două sau mai multe persoane;
- într-un loc neaccesibil publicului, însă cu intenția ca fapta să fie auzită sau văzută și, dacă acest rezultat s-a produs față de două sau mai multe persoane;
- într-o adunare sau reuniune de mai multe persoane, cu excepția reuniunilor care pot fi considerate că au caracter de familie, datorită naturii relațiilor dintre persoanele participante.

Rețeaua de socializare este definită ca un grup de persoane cu scopuri comune, iar în spațiul virtual (internet) se numește și rețea socială (social media).
În ultimii ani, de când cu explozia Facebook, rețeaua socială (social media) reprezintă acea rețea informațională de utilizatori ai internetului care se înscriu pe anumite site-uri web și care pot interacționa cu alți utilizatori deja înscriși. Deci, acești utilizatori de pe FB, de pildă, sunt legați între ei, în mod voluntar, informal, fără obligații concrete, dar care contribuie activ, de obicei la colectarea și la răspândirea informațiilor prin intermediul internetului.

În aceste condiții și în condițiile specifice fiecărei spețe, este limpede că art. 184 C.pen. devine aplicabil chiar dacă faptele sunt săvârșite prin intermediul rețelelor sociale.

Chiar dacă tendința este ca, în spațiul virtual, să nu se respecte aceleași reguli de politețe ca și în spațiul real, cenzura bunului simț trebuie să funcționeze, având în vedere influența pe care spațiul virtual o are tot mai mult asupra spațiului real.
Bineînțeles, regulile de bun simț trebuie dublate de proceduri judiciare, în cazul unor încălcări grave ale drepturilor omului, demnității acestuia, imaginii, reputației, discriminări, ș.a.

Revenind la discuția inițială, consider ca fiind exagerat de politicoasă solicitarea de a primi acordul să dai share la ceva postat de altcineva. Este evident că orice post publicat pe FB poate fi share-uit de oricine. Aș merge și mai departe și aș spune că cel care publică inițial își dorește ca postul lui să fie “share”-uit (să ajungă la cât mai multe persoane) deci, cu atât mai mult, nu este nevoie de acordul acestuia, fiind evidentă și subînțeleasă intenția lui.

Însă, la cealaltă extremă, oricând se săvârșește o faptă penală sau delictuală prin publicarea unui articol pe FB, cel care o face va răspunde (raportat la fiecare caz în parte) la fel cum va răspunde juridic, și cel care dă “share”, prelungind sau amplificând fapta inițială prin distribuirea postului (articolului), în continuare, în spațiul public virtual al rețelelor sociale.

Același raționament este aplicabil în privința oricăror rețele de socializare chiar mai puțin cunoscute la noi în raport cu Facebook: Google+, Flickr.com, LinkedIn.com, Twitter.com.



Red. StudioLegal/Av. B.R.C./18.05.2016

Facebook, spațiu public, share, rețele sociale, social media, Google+, Flickr.com, LinkedIn.com, Twitter.com, post, art. 184 Cod penal.




Niciun comentariu: