Legea nr. 241/2005 este actul care reglementează prevenirea și
combaterea evaziunii fiscale. Deși este un subiect dificil, atât pentru stat,
cât și pentru cei îndrituiți a plăti
taxele și impozitele, legea este una destul de lacunară, fapt dovedit prin
lipsa unei definiții clare a conceptului de evaziune legislativă. O definiție
mai amplă o conținea legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale,
lege abrogată prin legea nr. 241/2005. Potrivit art. 1 din Legea nr. 87/1994,
evaziunea fiscală reprezintă “sustragerea prin orice mijloace, în întregime sau
în parte, de la plata impozitelor şi a altor sume datorate bugetului
asigurărilor sociale de stat şi fondurilor speciale extrabugetare de către
persoanele fizice sau juridice române sau străine, denumite în continuare
contribuabili”. Pe lângă lipsa unei
definiții a evaziunii, legea consacră 6 articole din 16 infracțiunilor conexe
infracțiunilor de evaziune fiscală, în timp ce infracțiunile propriu-zise de
evaziune le este consacrat un singur articol - 9.
Art. 9 incriminează șapte fapte distincte, iar nu o singură faptă
de evaziune fiscală cu mai multe modalități de realizare a ei.
1.
Ascunderea sursei impozabile sau
taxabile-art. 9(1)a)
-
Are
în vedere ascunderea bunului impozabil sau taxabil, ascundere văzută atât
din punct de vedere fizic, cât și juridic.
-
În cazul în care veniturile au fost
evidenţiate în actele contabile sau în alte documente legale, dar nu au fost
declarate la organul fiscal competent, nu sunt întrunite elementele constitutive
ale infracţiunii în cauză, deoarece nu
se poate spune că s-a realizat o ascundere a veniturilor impozabile în
condiţiile în care organele fiscale pot lua cunoştinţă de veniturile realizate
prin simpla verificare a actelor contabile ale contribuabilului.
-
Pentru
veniturile pentru care există doar obligaţia declarării, în cazul nedeclarării
acestora vom fi în prezenţa infracţiunii în discuție.
-
Dispozițiile
se aplică și în cazul în care se urmărește ascunderea venitului în scopul
sustragerii de la plata contribuțiilor sociale prevăzute de Codul Fiscal.
2.
Omisiunea evidențierii operațiunilor
comerciale- art. 9(1)b)
-
Pot
comite această infracțiune administratorul ori
persoana fizică sau juridică ce are obligaţia legală sau contractuală de
a organiza şi conduce contabilitatea. Când spunem administrator, ne referim și
la cel care are această calitate, cât și la cel ce exercită în fapt atribuțiile
unui administrator.
-
Se
apreciază că nu va exista concurs de infracțiuni între prezenta și infracțiunea
de înșelăciune reglementată de art. 215 Cod Penal.
-
ÎCCJ
a decis, prin Decizia nr. 4/2008, că fapta
de a efectua înregistrări inexacte sau de a omite înregistrările din
contabilitate reprezintă doar infracțiunea de evaziune fiscală, nereținându-se
în concurs cu infracțiunea de fals intelectual, prin art. 43 din Legea 82/1991.
3. Evidenţierea unor operaţiuni
fictive- art. 9(1)c)
-
„evidenţierea, în actele contabile
sau în alte documente legale, a cheltuielilor care nu au la bază operaţiuni
reale ori evidenţierea altor operaţiuni fictive”.
-
Cel care comite infracțiunea nu poate fi decât o persoană fizică sau
juridică cu atribuţii de evidenţiere în documentele legale a operaţiunilor
comerciale efectuate sau a veniturilor realizate, cum ar fi: contribuabilul,
administratorul, directorul economic, contabilul şef sau altă persoană
împuternicită să îndeplinească obligaţia de a aplica corespunzător
reglementările contabile, contabilul sau societatea care prestează servicii de
contabilitate pe bază de contract de prestări servicii.
-
Operațiunea fictivă reprezintă disimularea
realităţii prin crearea aparenţei existenţei unei operaţiuni care în fapt nu
există.
-
Două dintre cele mai uzitate
operațiuni fictive în cadrul societăților comerciale sunt diminuarea de TVA colectată prin operațiuni de stornare cu caracter
fictiv sau simularea unor tranzacții
comerciale prin interpunerea unor societăți fantomă care eliberează documente
fiscale nelegale, neavând astfel la bază operațiuni reale.
4. Alterarea, distrugerea sau
ascunderea de acte contabile- art. 9(1)d)
-
Orice persoană fizică sau juridică
poate săvârși această infracțiune.
-
Nu intră în concurs infracțiunea
prevăzută de Codul Penal la art. 217 al1.
-
Distrugerea atât a
informaţiilor din memoria unui aparat de taxat sau de marcat electronic fiscal
cât şi a suportului tehnic propriu-zis de stocare a informaţiilor formează
conţinutul constitutiv a două infracțiuni, respectiv cea prevăzută de art.
9(4), cât și cea de distrugere prevăzută de art. 217 Cod penal, cu condiția ca
făptuitorul să nu fie și proprietarul bunului.
5. Executarea de evidenţe
contabile duble, folosindu-se înscrisuri sau alte mijloace de stocare a datelor-art.
9(1)e)
-
Subiectul activ poate fi orice
persoană fizică cu atribuții în organizarea și conducerea contabilității.
-
Evidențele contabile duble nu
trebuie să se confunde cu contabilitatea în partidă dublă, cea din urmă
însemnând metodă de evidență contabilă legală, în care înregistrarea
operațiilor se face concomitent în debitul unui cont și în creditul altui cont.
-
Condiția esențială este
existența unei situații contabile
oficiale și a unei situații contabile paralele, acela fiind și momentul în care
se consumă infracțiunea.
6. Sustragerea de la efectuarea
verificărilor financiare-art 9(1)f)
-
are în vedere „sustragerea de
la efectuarea verificărilor financiare, fiscale sau vamale, prin nedeclararea,
declararea fictivă ori declararea inexactă cu privire la sediile principale sau secundare ale persoanei verificate”.
-
Făptuitorul nu poate fi decât o
persoană care are calitatea de contribuabil sau împuternicit de către
contribualbil.
-
Fapta constituie infracțiune, în
cazul în care este implicată autoritatea vamală, doar în cazul în care
sustragerea de la efectuarea verificărilor vamale se face doar în scopul sustragerii de la îndeplinirea
obligaţiilor fiscale iar nu şi atunci când scopul este sustragerea de la
îndeplinirea obligaţiilor vamale.
-
Conținutul vizează atât sustragerea cât și nedeclararea , iar nedeclararea privește atât nedeclararea
fiscală, cât și cea de la Registrul Comerțului.
-
Textul principal este destul de
limitativ în ceea ce privește locul de verificare a persoanei, întrucât textul
vizează doar persoanele juridice, în timp ce contribuabil și posibil evazionist
poate fi și o persoană fizică.
7.
Substituirea, degradarea sau înstrăinarea bunurilor legal sechestrate-
art. 9(1)g)
-
„substituirea, degradarea sau
înstrăinarea de către debitori ori de către terţe persoane a bunurilor
sechestrate în conformitate cu prevederile Codului de procedură fiscală şi ale
Codului de procedură penală”.
-
Este necesară existența unui bun
legal sechestrat, indiferent dacă că este vorba de sechestru asigurător sau de
instituirea sechestrului în cadrul procedurilor de executare silită.
În practică,
evaziunea fiscală în România se prezintă la două extreme. O dată avem mica evaziune, prezentă în multe
firme, care se eludează de la a plăti impozitele, cel mai adesea prin omisiunea evidențierii
operațiunilor comerciale sau prin ascunderea bunului sau sursei impozabile sau
taxabile. La polul opus, sa află marile evaziuni, cele realizate în
participație cu statul, care de cele mai multe ori rămân nesancționate.
Pe lângă infracțiunile
principale de evaziune, legea prezintă și fapte conexe, asimilate într-un fel
faptelor de evaziune fiscală, privind refuzul de a prezenta documente organelor
fiscale îndrituite, împiedicarea organelor de a intra pe terenul sau în incinta
unde acestea trebuie să facă verificările financiare, fiscale sau vamale, punerea în circulaţie, fără drept, a
timbrelor, banderolelor sau formularelor tipizate, utilizate în domeniul
fiscal, cu regim special, reţinerea şi nevărsarea, cu intenţie, în cel mult 30
de zile de la scadenţă, a sumelor reprezentând impozite sau contribuţii cu
reţinere la sursă, interzicerea unor drepturi stabilirea cu rea-credinţă de
către contribuabil a impozitelor, taxelor sau contribuţiilor, având ca rezultat
obţinerea, fără drept, a unor sume de bani cu titlu de rambursări sau
restituiri de la bugetul general consolidat ori compensări datorate bugetului
general consolidat.
STUDIOLEGAL
21.12.2012
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu