La data de 31.08.2015 a fost
publicată în Monitorul Oficial al României O.G. nr. 29/2015 privind cazierul
fiscal.
Ordonanța prevede faptul că în termen de 30 de zile de la
data intrării în vigoare prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală se stabilesc organele fiscale competente, procedura de
înscriere, scoatere şi rectificare a informaţiilor în/din cazierul fiscal,
solicitare şi eliberare a certificatului de cazier fiscal, modelul şi
conţinutul formularisticii necesare, precum şi nivelul de acces corespunzător
la informaţiile din cazierul fiscal.
În cazierul fiscal al persoanelor fizice, juridice şi al
entităţilor fără personalitate juridică se înscriu informaţii privind faptele
sancţionate contravenţional sau penal de legile fiscale, contabile, vamale,
precum şi cele care privesc disciplina financiară.
Conform acestei ordonanțe cererile
și eliberarea certificatului de cazier fiscal se pot face și în format electronic. Astfel, cazierul fiscal se poate obține
indiferent de domiciliul solicitantului.
Faptele sancționate contravențional
cu avertisment nu se mai înscriu în cazierul fiscal.
Următoarele fapte se vor înscrie în
cazierul fiscal:
-
Atragerea răspunderii solidare cu
debitorul stabilită prin decizie a organului fiscal, rămasă definitivă, sau
prin hotărâre judecătorească definitivă;
-
Atragerea răspunderii patrimoniale
cu debitorul ajuns în stare de insolvență pronunțată prin hotărâre
judecătorească definitivă pentru creanțele ce fac parte din pasivul debitorului
și sunt administrate de A.N.A.F.;
-
Inactivitatea fiscală;
Inactivitatea fiscală înscrisă în
cazierul fiscal al persoanei care deține calitatea de reprezentant legal al
contribuabilului se radiază la data împlinirii termenului de un an de
la înscrierea mențiunii privind schimbarea reprezentantului legal în registrul
comețului sau în evidențele autorităților și instituțiilor publice la care sunt
înregistrate celelalte persoane juridice sau de la data expirării mandatului de
reprezentare.
În
cazul în care un contribuabil a fost sancționat contravențional cu amenda,
radierea acestor fapte se face în termen de o lună de la înscrierea în cazierul
fiscal, dacă se plătește amenda. Dacă nu se face plata în termenul de o lună de
la înscrierea în cazierul fiscal a faptei contravenționale scoaterea se face în
termen de 3 zile lucrătoare de la plata amenzii. În cazul în care amenda nu se
plătește scoaterea din cazier a faptei contravenționale se face după 5 ani de
la înscrierea informațiilor respective în cazier.
Scoaterea din cazier a faptelor
considerate infracțiuni se face după termenul de 5 ani de la data executării
predepsei.
Prezentarea certificatului de cazier
fiscal este obligatorie în următoarele situaţii:
a) la
înfiinţarea societăţilor, a societăţilor cooperative, a cooperativelor agricole
şi a entităţilor fără personalitate juridică, de către asociaţi, acţionari,
membri şi reprezentanţii legali sau desemnaţi;
b) la
solicitarea înscrierii asociaţiilor şi fundaţiilor în Registrul asociaţiilor şi
fundaţiilor de către asociaţii sau membrii fondatori ai acestora, după caz, de
către aceştia;
d) la
cesiunea ori înstrăinarea sub orice formă a părţilor sociale sau a acţiunilor,
de către noii asociaţi, acţionari sau membri;
e) la
numirea de noi reprezentanţi legali, precum şi la cooptarea de noi asociaţi,
acţionari sau membri cu prilejul efectuării majorării de capital social de
către noii reprezentanţi legali, asociaţi, acţionari sau membri;
f) la
numirea de noi reprezentanţi legali, precum şi în cazul cooptării unor noi
membri în asociaţii şi fundaţii, atunci când aceştia dobândesc şi calitatea de
reprezentanţi legali ai persoanei juridice deja înregistrate, de către aceştia;
Red. StudioLegal - Av.
D.I./01.09.2015
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu