La
data de 28.08.2015 a fost publicată în Monitorul Oficial al României O.G. nr.
38/2015 privind
soluţionarea alternativă a litigiilor dintre consumatori şi comercianţi.
Ordonanţa creează cadrul legal,
astfel încât reclamaţiile împotriva comercianţilor să poată fi prezentate
voluntar de către consumatori entităţilor care aplică proceduri de soluţionare
alternativă a litigiilor într-un mod independent, imparţial, transparent,
eficace, rapid şi echitabil, în scopul asigurării unui nivel înalt de protecţie
a consumatorilor şi a bunei funcţionări a pieţei.
Ordonanţa se aplică procedurilor de soluţionare extrajudiciară a litigiilor
naţionale şi transfrontaliere izvorâte din contractele
de vânzări sau din contractele de prestări de servicii încheiate între un
comerciant care desfăşoară activităţi în România şi un consumator rezident în
Uniunea Europeană prin intervenţia unei entităţi de soluţionare alternativă
a litigiilor, care propune sau impune o soluţie şi care acţionează în România.
Entităţile SAL îndeplinesc
următoarele cerinţe:
a) administrează
un site internet actualizat care permite părţilor să aibă cu uşurinţă acces la
informaţiile referitoare la procedura SAL şi care permite consumatorilor să
prezinte online o reclamaţie şi documentele justificative necesare;
c) permit
consumatorului să prezinte o reclamaţie în scris, pe suport hârtie sau pe alt
suport durabil, după caz;
e) acceptă
atât litigii naţionale, cât şi litigii transfrontaliere, inclusiv litigiile
reglementate de Regulamentul (UE) nr. 524/2013;
f) se
asigură că prelucrarea datelor cu caracter personal este în conformitate cu
dispoziţiile Legii nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor
cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a
acestor date, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu Ordinul
Avocatului Poporului nr.75/2002 privind stabilirea unor măsuri
şi proceduri specifice care să asigure un nivel satisfăcător de protecţie a
drepturilor persoanelor ale căror date cu caracter personal fac obiectul
prelucrărilor.
Persoanele fizice responsabile din
cadrul SAL au expertiza necesară şi sunt independente şi imparţiale. Aceasta se
realizează prin faptul că aceste persoane:
a) dispun
de cunoştinţele şi aptitudinile necesare în domeniul procedurilor de
soluţionare alternativă a litigiilor sau al soluţionării judiciare a litigiilor
în materie de consum, precum şi de o bună înţelegere generală a legislaţiei;
b) sunt
desemnate pentru un mandat cu o durată suficientă, dar nu mai mică de 3 ani,
pentru a asigura independenţa acţiunilor lor, şi nu pot fi eliberate din
funcţie fără motive întemeiate;
c) nu
primesc niciun fel de instrucţiuni de la oricare dintre părţi sau de la
reprezentanţii acestora;
e) comunică
fără întârziere entităţii SAL orice circumstanţă care le poate afecta sau poate
fi considerată ca afectându-le independenţa şi imparţialitatea sau care poate
da naştere unui conflict de interese cu oricare dintre părţile litigiului pe
care trebuie să îl soluţioneze. Obligaţia de a comunica astfel de elemente este
o obligaţie permanentă pe tot parcursul procedurii SAL.
Entităţile SAL
pot propune şi/sau impune o soluţie părţilor. Entităţile SAL pot derula ambele mecanisme cu
condiţia de a elabora proceduri specifice pentru fiecare mecanism în parte şi
de a informa clar şi corect părţile cu privire la consecinţele alegerii unuia
dintre mecanisme. În cazul în care entităţile SAL derulează ambele mecanisme,
consumatorul este cel care alege unul dintre mecanisme.
1.
Propunerea unei soluţii
În
cazul procedurilor SAL prin care se propune o soluţie, consumatorii au
posibilitatea de a se retrage din procedură în orice moment dacă nu sunt
satisfăcuţi de funcţionarea sau de modul de desfăşurare a procedurii.
Înainte
de a accepta soluţia propusă, părţile sunt informate cu privire la:
b)
faptul că implicarea în procedură nu
exclude posibilitatea de a cere despăgubiri printr-o procedură judiciară;
c)
faptul că soluţia propusă poate fi
diferită de un rezultat stabilit de către o instanţă care aplică dispoziţiile
legale în vigoare;
Înainte
de a accepta soluţia propusă, se acordă o perioadă de 15 zile calendaristice
pentru a-şi exprima acordul sau dezacordul. În termenul de 15 zile
calendaristice de la primirea notei de soluţionare a litigiilor, părţile
comunică decizia lor de acceptare sau de respingere a soluţiei propuse.
2.
Impunerea unei soluţii
Înainte
de a alege această posibilitate de soluţionare a litigiului, părţile sunt
informate cu privire la:
d) faptul
că implicarea în procedură nu exclude posibilitatea de a cere despăgubiri
printr-o procedură judiciară;
e) faptul
că soluţia propusă poate fi diferită de un rezultat stabilit de către o
instanţă care aplică dispoziţiile legale în vigoare;
f) consecinţele
juridice ale acceptării unei astfel de soluţii.
În cazul în care părţile acceptă
soluţia propusă, precum şi în cazul soluţiei impuse, entitatea SAL emite o
hotărâre motivată, iar, în cazul în care părţile nu acceptă soluţia propusă,
entitatea SAL emite o încheiere care cuprinde descrierea faptelor, soluţia
propusă şi decizia părţilor. În cazul în care
comerciantul nu acceptă soluţia propusă, entitatea SAL informează consumatorul,
prin încheiere, despre căile de atac administrative, respectiv judiciare la
care poate recurge pentru soluţionarea litigiului.
Hotărârea, respectiv încheierea se comunică părţilor în termen de 15 zile
calendaristice de la adoptare şi produce efecte de la data comunicării. Acestea
pot fi atacate la instanţa de judecată competentă.
Hotărârile
care nu sunt atacate în termenul de 15 zile calendaristice de la data
comunicării constituie de drept titlu executoriu.
Pe parcursul derulării procedurii de soluţionare alternativă
a litigiilor, prescripţia dreptului la acţiune nu începe să curgă, iar, dacă a
început să curgă, ea se suspendă.
Autoritatea competentă în acest
domeniu este Ministerul
Energiei, Întreprinderilor Mici şi Mijlocii şi Mediului de Afaceri, aceasta
fiind cea care acordă autorizație entităților SAL pentru înființarea acestora.
Red. StudioLegal - Av. D.I./01.09.2015
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu