marți, 20 octombrie 2015

Avocații pot fi administratori judiciari/lichidatori în procedura insolvenței persoanei fizice și pot acorda servicii juridice debitorilor în stare de insolvență


Legea nr. 151/2015 a fost publicată în Monitorul Oficial la data de 26.06.2015 și va intra în vigoare la data de 26.12.2015 iar avocații Studiolegal pot acorda consultanță și pot reprezenta și asista debitorii în procedura insolvenței persoanei fizice în vederea finalizării urmăririlor silite într-o manieră favorabilă atât pentru debitor cât și pentru creditor. 
Scopul legii este instituirea unei proceduri colective pentru redresarea situaţiei financiare a debitorului persoană fizică, de bună-credinţă, acoperirea într-o măsură cât mai mare a pasivului acestuia şi descărcarea de datorii. Legea insolvenței persoanelor fizice se adresează persoanelor fizice de bună-credință, ale căror datorii rezultă dintr-o activitate ce are ca scop satisfacerea unei nevoi personale, cum ar fi restanțele la furnizorii de utilități, întârzieri la achitarea ratelor bancare contractate pentru achiziția unui serviciu sau produs personal etc., și nu dintr-o afacere ce are ca scop generarea de profit.
Această lege reglementează trei modalități prin care insolvența persoanelor fizice va putea fi soluționată, respectiv pe bază de plan de rambursare a datoriilor, prin lichidare de active sau prin procedura simplificată.
Avantajele punerii în aplicare a acestei legi sunt următoarele:
-       dacă sunt executări silite începute, acestea se suspendă odată cu declanșarea procedurii de insolvență pentru persoanele fizice;
-       se stopează acumularea de dobânzi și penalități pentru întârzierea la plată;
-       sunt protejate persoanele fizice, debitori de bună credință;
-       toate creanțele devin lichide și exigibile;
-       toate actele unilaterale ale debitorului nu mai produc efecte;
-       se asigură un echilibru între interesele debitorilor, persoane fizice, și cele ale creditorilor.
Principiile avute în vedere de lege:

1.         acordarea unei şanse debitorilor de bună-credinţă de redresare a situaţiei financiare, prin intermediul unui plan de rambursare a datoriilor;
2.         facilitarea negocierii/renegocierii amiabile a creanţelor şi a încheierii unui acord al creditorilor cu debitorul asupra planului de rambursare a datoriilor;
3.         sprijinirea ieşirii din starea de insolvenţă a debitorului, inclusiv prin descărcarea de datorii, în condiţiile legii, într-un mod sistematic şi raţional, astfel încât debitorul să fie motivat să facă eforturi pentru a desfăşura activităţi generatoare de venituri, să fie facilitată reinserţia acestuia în mediul social şi contribuţia sa la viaţa economică a comunităţii, conform cu nivelul de pregătire profesională şi experienţa acumulată;
4.         maximizarea, printr-o procedură colectivă, a gradului de recuperare a creanţelor şi a gradului de valorificare a activelor, atunci când este cazul;
5.         asigurarea, în cadrul procedurii colective, a unui tratament echitabil al creditorilor şi a unui tratament egal pentru creditorii de acelaşi rang;
6.         recunoaşterea drepturilor existente ale creditorilor şi respectarea ordinii de prioritate a creanţelor, având la bază un set de reguli clar determinate şi uniform aplicabile;
7.         asigurarea unor proceduri de insolvenţă eficiente, inclusiv prin mecanisme adecvate de comunicare şi derulare a procedurii într-un termen rezonabil, într-o manieră obiectivă şi imparţială, cu minimum de costuri pentru creditori, debitori, instituţii şi autorităţi publice, precum şi pentru orice alte entităţi implicate;
8.         asigurarea unui grad ridicat de transparenţă şi previzibilitate în procedură, cu respectarea drepturilor fundamentale ale omului şi cu protejarea datelor cu caracter personal.

Legea stabilește și categoria bunurilor care nu pot fi urmărite, printre care: bunurile de uz personal sau casnic, inclusiv mobilierul, necesare debitorului şi familiei sale pentru un trai rezonabil, dar fără ca valoarea fiecăruia să depăşească 5.000 de lei; un vehicul, dacă acesta este în mod indispensabil necesar debitorului şi familiei sale inclusiv pentru deplasarea de la/către locul de muncă şi care valorează cel mult 5.000 de euro, iar costul dobândirii sale nu face obiectul unei creanţe împotriva averii debitorului; alimentele necesare debitorului şi persoanelor aflate în întreţinerea sa pe durata desfăşurării procedurii; bunurile care servesc la exercitarea ocupaţiei sau profesiei debitorului.

Obligaţii excluse sunt următoarele obligaţii ale debitorului care nu pot fi supuse unor măsuri de eşalonare, reducere ori ştergere în cadrul procedurilor prevăzute de această lege:
a) obligaţiile legale sau convenţionale de întreţinere, ultimele neputând depăşi un prag de 5 salarii medii pe an;
b) obligaţiile rezultate din atragerea răspunderii penale şi contravenţionale;

Insolvenţă debitorului se prezumă atunci când acesta, după trecerea unui termen de 90 de zile de la data scadenţei, nu a plătit datoria sa faţă de unul sau mai mulţi creditori. Prezumţia este relativă.
Valoare-prag reprezintă cuantumul minim al datoriilor scadente ale debitorului necesar pentru a putea fi introdusă cererea de deschidere a procedurii insolvenţei pe bază de plan de rambursare a datoriilor sau a procedurii judiciare de insolvenţă prin lichidare de active, aceasta fiind de 15 salarii minime pe economie (nu se menționează în lege dacă este vorba de valoarea netă sau brută).
Procedurile prevăzute de lege nu sunt aplicabile debitorului:
a) în cazul căruia a fost închisă, din motive ce îi sunt imputabile, o procedură de insolvenţă pe bază de plan de rambursare a datoriilor, o procedură judiciară de insolvenţă prin lichidare de active sau o procedură simplificată de insolvenţă cu mai puţin de 5 ani anterior formulării unei noi cereri de deschidere a procedurii insolvenţei;
b) care a fost condamnat definitiv pentru săvârşirea unei infracţiuni de evaziune fiscală, a unei infracţiuni de fals sau a unei infracţiuni intenţionate contra patrimoniului prin nesocotirea încrederii;
c) care a fost concediat în ultimii 2 ani din motive ce îi sunt imputabile;
d) care, deşi apt de muncă şi fără un loc de muncă ori alte surse de venit, nu a depus diligenţa rezonabilă necesară pentru a-şi găsi un loc de muncă sau care a refuzat, în mod nejustificat, un loc de muncă propus ori o altă activitate aducătoare de venit;
e) care a acumulat datorii noi, prin cheltuieli voluptuare în timp ce ştia sau ar fi trebuit să ştie că este în stare de insolvenţă;
f) care a determinat sau a înlesnit ajungerea în stare de insolvenţă, cu intenţie sau din culpă gravă. 

Debitorul aflat în stare de insolvenţă are următoarele variante pentru deschiderea procedurii insolvenței:

- poate depune la comisia de insolvenţă o cerere de deschidere a procedurii insolvenţei pe bază de plan de rambursare a datoriilor. Cererea este un formular tip și legea stabilește concret ce elemente trebuie să conțină. De asemenea legea stabilește și actele care trebuie anexate acestei cereri. Comisia admite în principiu cererea sau o respinge, iar decizia comisie poate fi contestată la judecătorie, hotărârea în prima instanță putând fi atacată cu apel la tribunal. În termen de 30 de zile de la publicarea notificării prin care administratorul aduce la cunoștință începerea procedurii în Buletinul procedurilor de insolvenţă creditorii transmit administratorului procedurii o informare cu privire la cuantumul şi tipul creanţei, o evaluare a bunului grevat de o cauză de preferinţă, dacă creditorul dispune de o astfel de evaluare, estimând şi măsurile de restructurare a creanţei pe care le-ar putea accepta. Administratorul și debitorul fac un plan de rambursare pe 5 ani care trebuie aprobat de creditori sau confirmat de instanță în cazul votului negativ al creditorilor.

- în cazul în care debitorul consideră că situaţia sa financiară este iremediabil compromisă şi un plan de rambursare a datoriilor nu poate fi elaborat şi pus în executare, acesta poate solicita direct instanţei judecătoreşti competente deschiderea procedurii judiciare de insolvenţă prin lichidare de active. Și creditorii pot solicita deschiderea procedurii de lichidare de active, în cazul în care procedura pe bază de plan nu poate fi dusă la îndeplinire. În urma deschiderii procedurii, lichidatorul notifică creditorii pentru a transmite, în termen de 30 de zile de la primirea notificării, o informare cu privire la cuantumul creanţei, valoarea de piaţă a bunului grevat de cauze de preferinţă, dacă este cazul, şi, dacă creditorul dispune de o evaluare a bunului. Lichidatorul va efectua, în termen de 30 de zile de la data deschiderii procedurii, inventarul bunurilor din averea debitorului, inclusiv al drepturilor de creanţă ale debitorului şi al unor drepturi reale, altele decât dreptul de proprietate, pe care debitorul le deţine asupra bunurilor altor persoane. În vederea satisfacerii creanţelor creditorilor, lichidatorul procedurii valorifică toate bunurile urmăribile ale debitorului. În cazul în care, deşi au fost efectuate toate demersurile prevăzute de lege, lichidatorul procedurii nu a reuşit să valorifice un bun urmăribil într-un termen de 2 ani de la momentul efectuării inventarului și întocmirii tabelului definitiv, acesta îi notifică pe creditori despre aceasta, în vederea exercitării opţiunii de a dobândi proprietatea bunului în contul creanţei (darea în plată specială).

- debitorul care îndeplineşte condiţiile de la art. 65 (cuantumul total al obligaţiilor sale este de cel mult 10 salarii minime pe economie, nu are bunuri sau venituri urmăribile, are peste vârsta standard de pensionare sau şi-a pierdut total sau cel puţin jumătate din capacitatea de muncă) depune la comisia de insolvenţă o cerere de aplicare a procedurii simplificate de insolvenţă. Comisia de insolvenţă, analizând cererea debitorului şi actele depuse în susţinerea acesteia, dacă apreciază că debitorul întruneşte condiţiile prevăzute de lege, sesizează instanţa competentă în vederea constatării îndeplinirii condiţiilor pentru aplicarea procedurii simplificate de insolvenţă.
Probleme ce pot fi ridicate de aplicarea legii:
-       comisiile de insolvență nu au în componența lor reprezentanți ai creditorilor sau creditori;
-       încălcarea dreptului de liber acces la instanță pentru că aceste comisii de insolvență exercită unele atribuții de competența instanțelor de judecată;
-       tratamentul discreționar între avocații și notarii care trebuie să urmeze o procedură specială pentru a fi incluși pe lista administratorilor judiciari, și practicienii în insolvență sau executorii judecătorești cu vechime mai mare de cinci ani, care vor fi incluși automat pe această listă;
Ultima etapă a procedurilor: eliberarea de datoriile reziduale
În cazul debitorului ce a fost supus unei proceduri de insolvenţă pe bază de plan de rambursare a datoriilor sau unei proceduri simplificate de insolvenţă, în termen de 60 de zile de la emiterea deciziei de închidere a procedurii, debitorul poate formula o cerere de eliberare de datoriile reziduale. În baza cererii debitorului instanţa dispune eliberarea debitorului de datoriile reziduale, constând în valoarea creanţelor ce depăşeşte cota de acoperire convenită prin planul de rambursare. Sentinţa se comunică debitorului şi creditorilor şi poate fi atacată cu apel la tribunal.

După închiderea procedurii judiciare de insolvenţă prin lichidare de active debitorul va continua să facă plăţi către creditori în proporţia din veniturile urmăribile stabilită de instanţă sau, după caz, de comisia de insolvenţă. Dacă după un an de la data închiderii procedurii, debitorul a acoperit o cotă de cel puţin 50% din valoarea totală a creanţelor, instanţa, la cererea debitorului, poate dispune eliberarea de datorii. Dacă după 3 ani de la data închiderii procedurii, debitorul a acoperit cel puţin 40% din valoarea creanţelor, instanţa, poate dispune eliberarea de datorii. Dacă, cu toate diligenţele sale, debitorul nu a reuşit să acopere cel puţin cota de 40% din valoarea creanţelor, instanţa, la cererea debitorului, poate dispune eliberarea de datorii numai după trecerea unui termen de 5 ani de la închiderea procedurii.


Red. StudioLegal - Av. D.I./2015

Niciun comentariu: