Preşedintele Klaus Iohannis a sesizat
judecătorii Curţii Constituţionale a României, la data de 22.06.2016, referindu-se
la neconstituţionalitatea Legii pentru modificarea și completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor
locali, potrivit căreia primarii, consilierii locali şi judeţeni care au fost
condamnaţi pentru fapte de corupţie, cu suspendare, îşi pot păstra mandatul,
şeful statului argumentând că actul normativ contravine Constituţiei,
jurisprudenţei C.C.R., dar şi
principiilor statului de drept.
În sesizarea înaintată C.C.R. se arată: "Noua opţiune
a legiuitorului este conjuncturală, nu ia în considerare un interes social real
şi vine în contradicţie cu valorile sociale ocrotite prin lege. În opinia
noastră, a permite unei persoane care a adus atingere unei valori sociale
ocrotite de legea penală şi cu privire la care instanţa a considerat că
prezintă un pericol social să continue exercitarea mandatului de ales local nu
este de natură să asigure exercitarea funcţiilor şi demnităţilor publice în
coordonatele statului de drept".
Preşedintele României
afirmă că este de neconceput ca statul, în calitate de subiect pasiv general al
infracţiunii şi titular al dreptului de tragere la răspundere penală, după
rămânerea definitivă a hotărârii, să permită exercitarea autorităţii publice de
către persoana condamnată.
De
asemenea, în sesizare se mai menţionează:
"Diminuarea prin lege a standardelor de integritate şi de luptă împotriva
corupţiei, în sensul că încetarea mandatului de ales local intervine doar în
cazul condamnării definitive pentru infracţiunile de dare şi luare de mită, iar
nu şi în cazul altor fapte de corupţie prevăzute în Codul penal şi în alte legi
speciale, este de natură să afecteze un element constitutiv al statului de
drept, precum şi angajamentele internaţionale asumate de România. Se încalcă,
în consecinţă art. 11 coroborat cu art. 1 alin. (3) din Constituţie"
La începutul lunii iunie,
Senatul a respins cererea de reexaminare a preşedintelui Klaus Iohannis cu
privire la această lege. Sesizarea C.C.R. a fost ultima cale de atac.
Potrivit
comunicatului de presă publicat pe site-ul Curții Constituționale, în data de 6 iulie 2016, Plenul Curții
Constituționale s-a întrunit pentru a soluționa, în cadrul controlului anterior
promulgării, obiecția de neconstituționalitate formulată de Președintele
României asupra Legii pentru modificarea
și completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali.
În urma deliberărilor, Curtea
Constituțională, cu unanimitate de voturi, a admis obiecţia de
neconstituţionalitate şi a constatat că Legea pentru modificarea și completarea
Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali este neconstituţională,
în ansamblul său.
Curtea a reținut că,
prin instituția încetării de drept a mandatului aleșilor locali în cazul unei
condamnări penale la o pedeapsă privativă de libertate, valoarea socială
protejată este integritatea persoanei
care deține mandatul și exercită demnitatea publică pentru care a fost aleasă.
Constatarea ilicitului penal printr-o hotărâre judecătorească definitivă
plasează prin ea însăși alesul local în afara cadrului legal de exercitare a
funcției. De aceea, condamnarea în sine
este cea care determină pierderea integrității, element fundamental al
mandatului electiv. Excluderea de la sancțiunea încetării de drept a mandatului
a persoanelor pentru care executarea pedepsei penale a fost suspendată
echivalează cu un privilegiu acordat acestora, împrejurare care este de natură
să nesocotească prevederile art. 16 alin. (1), (2) și (3) din Constituție.
În
ceea ce priveşte modificarea referitoare la încetarea de drept a mandatelor de
primar şi de preşedinte al consiliului judeţean, în caz de condamnare, prin
hotărâre judecătorească rămasă definitivă, pentru infracţiunile de luare de
mită şi dare de mită, independent de modalitatea de executare a pedepsei
principale, Curtea a reţinut că norma
generează discriminări între persoane aflate în situaţii juridice identice
şi, pe de altă parte, creează privilegii
pentru persoane care exercită atribuţii de putere publică – consilieri
locali şi judeţeni - şi care, alături de primari şi preşedinţi de consilii
judeţene, se încadrează în aceeaşi categorie juridică a aleşilor locali, dar
cărora nu li se aplică sancţiunea încetării de drept a mandatului.
În concluzie, Curtea a constatat
că legea modificatoare deturnează în mod nepermis scopul legii modificate,
acela de a garanta integritatea, cinstea
şi răspunderea aleşilor locali, conform principiilor fundamentale ale statului de
drept.
Această decizie vine în contextul
în care, în urma
alegerilor locale ce au avut loc luna trecută, au fost aleşi candidaţi care au
fost condamnaţi penal sau care sunt urmăriţi penal.
Red. StudioLegal Av. D.I., M.R. /07.07.2016
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu