marți, 19 iulie 2016

Liberul acces la informaţiile de interes public – noi modificări legislative 2016.



Guvernul a adoptat la data de 08.07.2016 Hotărârea nr. 478/2016 pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 123/2002.                                                                                                                        
Astfel, potrivit recentei Hotărâri, informaţiile comunicate din oficiu de către instituţiile şi autorităţile publice descentralizate, la nivel local, trebuie să fie afişate obligatoriu pe pagina proprie de internet, respectând un model prevăzut în anexă la hotărârea de Guvern de modificare a Normelor.                
Informaţiile de interes public care se comunică din oficiu, conform legii, vor fi prezentate într-o formă accesibilă, standardizată şi concisă. Informaţiile vor fi afişate, de regulă, în format editabil.
În ceea ce priveşte accesul la informaţiile de interes public comunicate din oficiu, acesta se realizează obligatoriu prin:
·       afişare pe pagina de internet proprie a autorităţii sau instituţiei publice, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1 la normele metodologice;
·       afişare la sediul autorităţii sau instituţiei publice sau prin publicare în Monitorul Oficial sau în mijloacele de informare în masă sau în publicaţii proprii;
·       consultare la sediul autorităţii sau instituţiei publice, în punctele de informare-documentare, în spaţii special destinate acestui scop, după caz. 

Furnizarea informaţiilor de interes public în formele prevăzute anterior este modalitatea minimă obligatorie de comunicare din oficiu a informaţiilor de interes public pentru toate autorităţile şi instituţiile publice.

De asemenea, instituţiile publice trebuie să pună gratuit la dispoziţia persoanei interesate formulare-tip, afişate pe pagina proprie de internet şi distribuite, la cerere, şi pe suport hârtie. Utilizarea acestora este facultativă, astfel că solicitantul nu poate fi refuzat dacă solicitarea este redactată într-o altă formă decât cea pe care o prevede modelul.

Reclamaţia administrativă, ca şi solicitarea de informaţii de interes public, se poate transmite prin mijloace electronice, iar răspunsul se face în formatul expres cerut de solicitant. Răspunsul motivat la reclamaţia administrativă se transmite persoanei care a formulat-o în termen de 15 zile de la data înregistrării, indiferent dacă soluţia este favorabilă sau nefavorabilă. În cazul în care reclamaţia se dovedeşte întemeiată, răspunsul va conţine informaţiile de interes public solicitate iniţial şi, de asemenea, după caz, va menţiona măsurile dispuse, respectiv sesizarea comisiei de disciplină, în cazul funcţionarului public, în condiţiile legii. 

Termenele pentru comunicarea în scris a unui răspuns solicitanţilor de informaţii de interes public sunt de:
·       10 zile pentru comunicarea informaţiei de interes public solicitate, dacă aceasta a fost identificată în acest termen;
·       10 zile pentru anunţarea solicitantului că termenul prevăzut la primul punct nu a fost suficient pentru identificarea informaţiei solicitate;
·       30 de zile pentru comunicarea informaţiei de interes public identificate peste termenul prevăzut la primul punct;
·       5 zile pentru transmiterea refuzului de comunicare a informaţiei solicitate şi a motivării refuzului.

Termenele se calculează de la data înregistrării solicitării. Nu intră în calculul termenelor ziua de la care începe să curgă termenul, nici ziua când acesta se împlineşte, iar dacă ultima zi a unui termen cade într-o zi nelucrătoare, termenul se prelungeşte până în prima zi lucrătoare care urmează.                                                              
În cazul în care solicitarea nu se încadrează în competenţele instituţiei sau autorităţii publice, în termen de 5 zile de la înregistrare, structurile sau persoanele responsabile de informarea publică directă transmit solicitarea către instituţiile sau autorităţile competente şi informează solicitantul despre aceasta.
Persoana care se consideră vătămată în drepturile sale poate face plângere la secţia de contencios administrativ a tribunalului.




Red. M.R. - StudioLegal/14.07.2016

Niciun comentariu: