vineri, 28 noiembrie 2014

Codul Insolvenţei - noutăți. Procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă. Legea nr. 85/2014.


Având în vedere perioada economică pe care o traversăm şi numărul din ce în ce mai mare al societăţilor comerciale care se confruntă cu probleme financiare grave, legiuitorul a înţeles să adopte un act normativ nou în domeniul insolvenţei, prin care se urmăreşte maximizarea gradului de valorificare a activelor şi de recuperare a creanţelor, acordarea unei şanse reale de redresare a debitorilor oneşti, transparenţă şi previzibilitate în procedură, asigurarea unui tratament egal al creditorilor de acelaşi rang.
În prezentul articol vom face câteva referiri privitor la unele modificări aduse de noua lege.
În ceea ce priveşte instanţa competentă legiuitorul a înţeles să facă o deosebire între procedura de prevenire a insolvenţei, mandat ad-hoc sau concordat preventiv şi procedura insolvenţei  propriu-zisă. În primul caz, competenţa revine Tribunalului în a cărui circumscripţie se află sediul principal sau sediul profesional al debitorului, potrivit art. 8 din lege. În acest caz, constatăm că nu au intervenit modificări față de legea veche. În schimb, în cazul procedurii insolvenţei, conform dispozițiilor art. 41, alin. 1 din lege „toate procedurile prevăzute de prezentul capitol, cu excepţia apelului, sunt de competenţa tribunalului sau, dacă este cazul, a tribunalului specializat în a cărui circumscripţie debitorul şi-a avut sediul social/profesional cel puţin 6 luni anterior datei sesizării instanţei”.
O altă noutate o reprezintă valoarea-prag (cuantumul minim al creanţei pentru a putea fi introdusă cererea de deschidere a procedurii de insolvenţă). Dacă în vechea legislaţie era stabilită valoarea prag de 45.000 de lei doar în ceea ce priveşte creanţa creditorului, noua lege stabileşte un alt cuantum, respectiv de 40.000 de lei, dar se referă atât la creanţa creditorului, cât şi la datoriile debitorului care trebuie să fie mai mari de 40.000 de lei pentru a putea formula o cerere de deschidere a procedurii de insolvenţă,     realizându-se astfel  un echilibru între participanţii la procedură.
Un element nou îl reprezintă termenul acordat debitorului de legiuitor pentru plata creanţei creditorului. Art. 72, alin. 5 din lege prevede că, în cazul achitării, până la închiderea dezbaterilor, a creanţei creditorului care a solicitat deschiderea procedurii, judecătorul-sindic va respinge cererea ca rămasă fără obiect.
De asemenea, a fost micşorat termenul de la care creditorul poate solicita deschiderea procedurii insolvenţei: astfel, creditorul îndreptăţit sa solicite deschiderea procedurii insolvenţei este creditorul a cărui creanţa asupra patrimoniului debitorului este certă, lichidă şi exigibilă de mai mult de 60 de zile (faţă de 90 zile, în Legea 85/2006). Acelaşi termen de 60 de zile îl acordă legiuitorul şi în cazul titularului unei creanţe curente, certe, lichide şi exigibile, care a fost recunoscută de către administratorul judiciar sau de către judecătorul-sindic şi al cărei cuantum depăşeşte valoarea prag. Acesta (creditorul) poate solicita, pe parcursul perioadei de observaţie, deschiderea procedurii de faliment al debitorului dacă aceste creanţe nu sunt achitate în termen de 60 de zile de la data luării masurii de către administratorul judiciar sau a hotărârii instanţei de judecată. În plus, potrivit art. 143, alin. 3 titularul unei creanţe curente, certă, lichidă şi exigibilă mai veche de 60 de zile şi un cuantum peste valoarea-prag, poate solicita, oricând în timpul planului de reorganizare sau după îndeplinirea obligaţiilor de plată asumate în plan, trecerea la faliment.
Potrivit art. 112 din lege se instituie o durata maximă a perioadei de observaţie (cuprinsă între data deschiderii procedurii insolvenţei şi data confirmării planului de reorganizare sau, după caz, a intrării în faliment) care este de 12 luni calculate de la data deschiderii procedurii, spre deosebire de legislaţia anterioară care nu prevedea o durată maximă.
Toate aceste modificări aduse la legea insolvenţei pot constitui un avantaj pentru creditori prin presiunea pe care o pot exercita asupra debitorului prin intrarea în faliment, însă reprezintă un dezavantaj pentru societăţile debitoare, deoarece îngreunează procesul de reorganizare.

StudioLegal/28.11.2014

Niciun comentariu: