joi, 9 aprilie 2015

Sinteză legislativă și jurisprudențială martie 2015 (I)



 1. DECIZIA ÎNALTEI CURŢI DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE nr. 3 din 19 ianuarie 2015 privind recursul în interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie privind interpretarea şi aplicarea unitară a dispoziţiilor art. 431 alin. 1 din Codul de procedură penală privind admiterea în principiu a contestaţiei în anulare referitor la participarea procurorului la desfăşurarea acestei proceduri - M. Of. Nr. 150 din data de 2 martie 2015.

Prin recursul în interesul legii  formulat de către procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie s-a arătat că în practica judiciară naţională nu există un punct de vedere unitar cu privire la interpretarea şi aplicarea unitară a dispoziţiilor art. 431 alin. 1 din Codul de procedură penală privind admiterea în principiu a contestaţiei în anulare referitor la participarea procurorului la desfăşurarea acestei proceduri.
În practica judiciară s-au evidenţiat trei orientări:
a. Unele instanţe au examinat admisibilitatea în principiu a contestaţiei în anulare în şedinţă publică, cu sau fără citarea părţilor şi cu participarea procurorului.
b. Alte instanţe au analizat admisibilitatea în principiu a contestaţiei în anulare în camera de consiliu, cu sau fără citarea părţilor şi fără participarea procurorului.
c. Alte instanţe au examinat admisibilitatea în principiu a contestaţiei în anulare în camera de consiliu, cu sau fără citarea părţilor, dar cu participarea procurorului.

Art. 431 din Codul de procedură penală reglementează procedura admiterii în principiu a contestaţiei în anulare, alin. 1 dispunând că “instanţa examinează admisibilitatea în principiu, în camera de consiliu, fără citarea părţilor.” Aşadar legiuitorul nu a prevăzut în mod expres participarea procurorului în această procedură prealabilă judecării în fond a contestaţiei în anulare.
Înalta Curte reţine pe de o parte faptul că dispoziţiile art. 363 alin. 1 din Codul de procedură penală, care consacră obligativitatea prezenţei procurorului la judecată, instituie o regulă cu caracter general, incidentă ori de câte ori este vorba despre o activitate procesuală de judecată, inclusiv în materia căilor extraordinare de atac, în lipsa unei dispoziţii exprese contrare.
Admiterea în principiu a contestaţiei în anulare presupune ca instanţa să verifice, între altele, dacă motivele concrete invocate în susţinerea căii extraordinare declarate se încadrează în cazurile expres şi limitativ prevăzute în art. 426 din Codul de procedură penală.
Pentru participarea procurorului în această procedură pledează şi dispoziţiile art. 430 din Codul de procedură penală referitoare la suspendarea executării hotărârii atacate, măsură care poate fi dispusă de instanţa sesizată "luând concluziile procurorului". Din examinarea acestei dispoziţii legale rezultă că instanţa decide asupra suspendării executării hotărârii fie mai înainte, fie cel mai târziu odată cu admisibilitatea în principiu a contestaţiei în anulare, iar aspectele analizate sunt similare, dacă nu chiar identice cu cele verificate pentru admisibilitatea în principiu.
În concluzie, Înalta Curte a decis că admisibilitatea în principiu a contestaţiei în anulare se examinează în cameră de consiliu, fără citarea părţilor, cu participarea procurorului.
2. DECIZIA ÎNALTEI CURŢI DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE nr. 2168 din 13 mai 2014 privind examinarea recursurilor declarate împotriva Sentinţei civile nr. 3.277 din 16 mai 2012 a Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a de contencios administrativ şi fiscal - M. Of. Nr. 152 din data de 3 martie 2015.
3. CURTEA DE APEL BUCUREŞTI - SECŢIA A VIII-A CONTENCIOS ADMINISTRATIV ŞI FISCAL - SENTINŢĂ CIVILĂ nr. 3277 din 16 mai 2012 privind anularea unor acte administrative - M. Of. Nr. 152 din data de 3 martie 2015.

Prin rămânerea definitivă şi irevocabilă a hotărârii Curţii de Apel se deschide calea pentru titularii drepturilor de autor care au achitat TVA să ceară de la stat restituirea acesteia, ca fiind o plată nedatorată.

Prin cele două decizii, instanţele de judecată au decis anularea prevederilor din Normele metodologice pct. 3 alin. 71 la art. 127 din Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004 potrivit cărora "în sensul art. 127 alin. 3 din Codul fiscal se consideră că nu acţionează de o manieră independentă persoana care desfăşoară o activitate dependentă potrivit art. 7 din Codul fiscal". Scopul acestor dispoziţii legale este acela de a reglementa punerea în aplicare a art. 127 din Codul fiscal, adică de a concretiza sfera persoanelor care nu acţionează în mod independent, din perspectiva regimului juridic al taxei pe valoare adăugată (TVA).

Acesta reprezenta temeiul legal prin care titularii drepturilor de autor au fost obligaţi să se înregistreze în scopuri de TVA (dacă se încadrau în prevederile legale) şi să achite TVA către bugetul de stat.

Curtea a reţinut că această normă este nelegală din următoarele motive:
- adaugă la lege, în sensul că modifică indirect art. 7 din Codul fiscal, extinzând sfera de aplicare a acestuia şi la titlul VI consacrat reglementării taxei pe valoarea adăugată, contrar dispoziţiei exprese care exceptează acest titlu de la aplicare, încălcând principiul ierarhiei actelor normative şi principiul legalităţii actelor administrative;
- contrazice prevederile art. 127 din Codul fiscal, întrucât prin norma de trimitere la art. 7 din acelaşi act normativ, astfel cum este interpretată de pct. 1 din normele metodologice, exclude posibilitatea ca o activitate care presupune obţinerea de venituri din drepturi de autor să poată fi considerată ca fiind exercitată de o manieră dependentă, deşi prevederea legală pe care o pune în aplicare permite calificarea ca fiind dependentă sau independentă a oricărei activităţi, inclusiv a celei care presupune valorificarea drepturilor de autor.

4. DECIZIA ÎNALTEI CURŢI DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE nr. 4 din 19 ianuarie 2015 referitoare la recursul în interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie privind interpretarea şi aplicarea unitară a dispoziţiilor art. 215 alin. 8 din Codul de procedură penală, în sensul de a lămuri dacă, în cursul urmăririi penale, competenţa de a dispune asupra unor noi obligaţii pentru inculpat ori înlocuirea sau încetarea celor dispuse iniţial revine judecătorului de drepturi şi libertăţi care a luat măsura sau, dimpotrivă, procurorului - M. Of. Nr.  157 din data de 5 martie 2015.
În urma verificării jurisprudenţei la nivel naţional referitor la aplicarea unitară a dispoziţiilor art. 215 alin. 8 din Codul de procedură penală, privind competenţa de a dispune asupra unor noi obligaţii pentru inculpat ori înlocuirea sau încetarea celor dispuse iniţial, în cursul urmăririi penale, s-au evidenţiat două orientări: unele instanţe au decis că este competent judecătorul de drepturi şi libertăţi, iar altele instanţe au hotărât că este competent procurorul.
Art. 215 din Codul de procedură penală reglementează conţinutul controlului judiciar.
Următoarele argumente de interpretare care susţin opinia potrivit căreia, în cursul urmăririi penale, competenţa de a dispune asupra unor noi obligaţii pentru inculpat ori înlocuirea sau încetarea celor dispuse iniţial revine procurorului au fost aduse de instanţa supremă:
Potrivit art. 2151 alin. 2 din Codul de procedură penală, astfel cum a fost introdus prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 82/2014, în cursul urmării penale, controlul judiciar poate fi prelungit de către procuror, prin ordonanţă, dacă se menţin temeiurile care au determinat luarea măsurii sau au apărut temeiuri noi care să justifice prelungirea acestuia, fiecare prelungire neputând să depăşească 60 de zile. Potrivit art. 2151 alin. 3 din Codul de procedură penală, dispoziţiile alin. 2 sunt aplicabile şi în cazul în care măsura a fost luată de către judecătorul de drepturi şi libertăţi.
De asemenea, dispoziţiile tranzitorii prevăzute în art. II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 82/2014 stabilesc că în ceea ce priveşte măsura preventivă a controlului judiciar, aflată în curs de executare, în termen de cel mult 60 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanţei de urgenţă, procurorul, în cauzele aflate în cursul urmăririi penale, verifică, din oficiu, dacă subzistă temeiurile care au determinat luarea măsurii preventive a controlului judiciar ori dacă există temeiuri noi care justifică măsura preventivă dispunând prelungirea.
Câtă vreme în cursul urmăririi penale procurorul este cel care dispune asupra prelungirii măsurii controlului judiciar, chiar dacă măsura a fost luată de către judecătorul de drepturi şi libertăţi, este evident că a fortiori tot procurorul trebuie să fie competent să dispună asupra impunerii unor noi obligaţii pentru inculpat ori asupra înlocuirii sau încetării celor dispuse iniţial, în aceeaşi ipoteză analizată.
În concluzie, în interpretarea şi aplicarea unitară a dispoziţiilor art. 215 alin. 8 din Codul de procedură penală, competenţa de a dispune asupra unor noi obligaţii pentru inculpat ori înlocuirea sau încetarea celor dispuse iniţial revine procurorului care efectuează sau supraveghează urmărirea penală.

5. DECIZIA ÎNALTEI CURŢI DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE nr. 2 din 2 februarie 2015 privind pronunţarea unei hotărâri prealabile pentru dezlegarea chestiunii de drept în sensul de a se stabili care este calea de atac legală în urma desfiinţării deciziei date în recurs, în calea de atac a revizuirii reglementată în procedura prevăzută de art. 465 din Codul de procedură penală (revizuirea în cazul hotărârilor CEDO), în condiţiile în care cauza a parcurs trei grade de jurisdicţie (primă instanţă, apel şi recurs), în ultimă instanţă soluţionându-se recursul procurorului - M. Of. Nr.  159 din data de 6 martie 2015.
Regula stabilită de art. 465 din Codul de Procedură penală este că hotărârea pronunţată în revizuire este supusă căilor de atac prevăzute de lege pentru hotărârea revizuită. Pot exista însă hotărâri pentru care     s-au parcurs toate cele trei grade de jurisdicţie primă instanţă, apel şi recurs.
Care este calea de atac legală în urma desfiinţării deciziei date în recurs, în calea de atac a revizuirii reglementată în procedura prevăzută de art. 465 din Codul de procedură penală (revizuirea în cazul hotărârilor Curţii Europene a Drepturilor Omului), în condiţiile în care cauza a parcurs trei grade de jurisdicţie (primă instanţă, apel şi recurs), în ultima instanţă soluţionându-se recursul procurorului?
Curtea a admis sesizarea şi a decis că recursul este calea de atac, în forma şi reglementarea prevăzută de lege la data judecării recursului iniţial. Următoarele argumente au fost reţinute de instanţa supremă:
Analiza dispoziţiilor art. 465 din Codul de procedură penală, referitoare la revizuirea în cazul hotărârilor Curţii Europene a Drepturilor Omului, relevă că această cale extraordinară de atac are o natură juridică tipică, aparte, determinată de fundamentul, obiectul, funcţionalitatea şi funcţia sa procesuală, care o deosebeşte de celelalte căi extraordinare de atac, mai ales prin aceea că determină examinarea din nou a cauzei pe fond, prin retractarea de către instanţă a propriei soluţii, soluţie care este înlocuită cu una corespunzătoare noilor fapte şi împrejurări constatate şi de care instanţa nu a avut anterior cunoştinţă de ele.
Prin posibilitatea acordată părţii de a exercita această cale extraordinară de atac, practic Curtea Europeană a Drepturilor Omului vine să confirme faptul că dreptul la un proces echitabil în faţa unei instanţe este garantat de art. 6 alin. 1 din Convenţie, iar acest drept trebuie să se interpreteze în lumina preambulului Convenţiei, care enunţă supremaţia dreptului ca element al patrimoniului comun al statelor contractante şi, deşi unul dintre elementele fundamentale ale supremaţiei dreptului este principiul securităţii raporturilor juridice, care prevede, printre altele, ca soluţia dată de către instanţe în mod definitiv oricărui litigiu să nu mai fie rejudecată (a se vedea Cauza Brumărescu contra României), deoarece securitatea raporturilor juridice presupune respectarea principiului autorităţii de lucru judecat, adică a caracterului definitiv al hotărârilor judecătoreşti (Riabykh împotriva Rusiei, nr. 52.854/99, § 52, CEDO 2003-IX), atunci când însă se constată încălcarea unui drept, Curtea Europeană a Drepturilor Omului impune instanţelor obligaţia de a relua procesul din stadiul în care s-a aflat partea în momentul încălcării dreptului.

6. ORDINUL Ministrului Muncii nr. 123 din 29 ianuarie 2015 privind modificarea şi completarea Clasificării ocupaţiilor din România - nivel de ocupaţie (şase caractere), aprobată prin Ordinul ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale şi al preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 1.832/856/2011 - M. Of. Nr. 161  din data de 9 martie 2015.
Clasificarea ocupaţiilor din România se completează cu 21 de noi ocupaţii practicate în cadrul economiei naţionale, prevăzute în lista din anexa care face parte integrantă din ordin, dintre care enumerăm: asistent de farmacie, asistent medical balneofizioterapie, balneofiziokinetoterapie şi recuperare, asistent medical de farmacie, de pediatrie, asistent medical generalist, asistent medical laborator, asistent medical igienă şi sănătate publică, expert relaţii sociale, manager servicii private de securitate, tehnician în fizică etc.

7. PROIECT DE LEGE din 24 ianuarie 2015 privind revizuirea Constituţiei României - M. Of. Nr. 162 din data de 9 martie 2015.
A fost publicat proiectul cetăţenesc de revizuire a Constituţiei României, lansat de Mişcarea pentru Constituţia cetăţenilor la data de 24.01.2015. De la data publicării proiectului în Monitorul Oficial cei care au depus proiectul au obligaţia de a strînge 500.000 de semnături în termen de 6 luni, pentru a depune proiectul în parlament, în vederea legiferării.
8. LEGEA nr. 25 din 9 martie 2015 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 14/2011 pentru protecţia consumatorilor la încheierea şi executarea contractelor privind dobândirea dreptului de folosinţă pe o perioadă determinată a unuia sau a mai multor spaţii de cazare, a contractelor pe termen lung privind dobândirea unor beneficii pentru produsele de vacanţă, a contractelor de revânzare, precum şi a contractelor de schimb - M. Of. Nr.  166 din data de 10 martie 2015.
Diversificarea serviciilor turistice şi nevoia de aliniere la reglementările comunitare actuale, au impus introducerea în legislaţia românească a unor instituţii noi, de natură să răspundă practicilor contractuale care deja funcţionează în serviciile turistice.
Prin aeastă lege a fost aprobată OUG nr. 14/2011 care stabileşte cadrul legal privind încheierea contractelor pe termen lung (mai mare de un an), între consumatori şi comercianţi, având ca obiect dreptul de folosinţă asupra spaţiilor de cazare şi beneficiiile acordate consumatorilor referitoare la cazare, transport şi alte servicii.
Ca mijloace de protecţie a consumatorului, legea obligă comercianţii să ofere consumatorilor informaţii cu privire la: descrierea produsului oferit, perioada exactă în care consumatorul poate să exercite drepturile prevăzute în contract, preţul contractului, serviciile oferite (energie electrică, apă, gaz etc.) şi preţul acestora, prezentarea costurilor suplimentare obligatorii (taxe anuale, taxe locale, taxe speciale), dreptul de retragere a consumatorului din contract.
Aceste informaţii trebuie oferite consumatorului cu suficient timp înainte de a  încheia contractul sau de a accepta oferta.
Contractul se încheie în forma scrisă standard prevăzută la art. 10 din lege (cuprinzând informaţiile oferite consumatorului înainte de încheierea contractului).
O altă formă de protecţie a consumatorului o reprezintă dreptul de retragere din contract prevăzut la art. 17 din lege. Astfel, consumatorul are dreptul de a se retrage din contract în termen de 14 zile calendaristice, fără invocarea niciunui motiv, cu o notificare scrisă adresată profesionistului.
De asemenea, legea prevede că sunt interzise orice plăţi în avans, acordarea de garanţii, rezervarea oricăror sume din conturi, recunoaşterea explicită a sumelor datorate, precum şi orice alte plăţi sau contraprestaţii efectuate de consumator către comerciant ori către orice terţ înainte de expirarea termenului de retragere.
Încălcarea prevederilor legale prezentate mai sus atrage răspunderea contravenţională, cuantumul amenzilor fiind cuprinse între 4.000 şi 80.000 de lei, în funcţie de gravitatea faptei. De asemenea, odată cu aplicarea sancţiunii amenzii contravenţionale, agentul constatator poate dispune următoarele sancţiuni contravenţionale complementare: a) respectarea imediată a clauzelor contractuale care au fost încălcate; b) restituirea sumelor încasate fără temei legal, în termen de maximum 15 zile calendaristice; c) aducerea contractului în conformitate cu prevederile legale, în termen de maximum 15 zile calendaristice; d) repararea deficienţelor constatate prin procesul-verbal.
Pentru soluţionarea pe cale amiabilă a eventualelor dispute şi fără a se aduce atingere dreptului consumatorilor de a iniţia acţiuni în justiţie împotriva comercianţilor care au încălcat dispoziţiile legale, consumatorii pot apela la procedura medierii.

9. ORDINUL nr. 194 din 23 februarie 2015 privind aprobarea Normelor pentru evaluarea şi avizarea publicităţii la medicamentele de uz uman - M. Of. Nr. 168 din data de 11 martie 2015.
10. LEGEA nr. 33 din 9 martie 2015 pentru modificarea Legii nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, precum şi pentru completarea art. 32 alin. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2001 privind reglementarea producţiei, circulaţiei şi comercializării alimentelor  - M. Of. Nr.  170 din data de 11 martie 2015.
Modificările aduse vizează o serie de clarificări pentru a se asigura o corectă transpunere a Directivei 2005/29/CE, ca urmare a observaţiilor primite de la serviciile Comisiei Europene . Aceste clarificări se referă la noţiunea de deformare substanţială a comportamentului economic al consumatorilor, la prevederile privind situaţiile în care o practică comercială poate fi considerată incorectă, precum şi la o serie de puncte cuprinse în Anexa nr. 1 a actului normativ.
Astfel, art. 2 lit. e defineşte deformarea substanţială a comportamentului economic al consumatorilor ca fiind folosirea unei practici comerciale cu scopul de a afecta în mod considerabil capacitatea consumatorilor de a lua o decizie în cunoştinţă de cauză, determinându-i astfel să ia o decizie pe care altfel nu ar fi luat-o.
Au fost mărite amenzile pentru utilizarea de către comercianţi a unor practici comerciale incorecte sau înşelătoare: în prezent pot fi aplicate amenzi cuprinse între 2.000 şi 100.000 de lei (în vechea reglementare amenda maximă putea fi de 50.000 de lei).
Punctul 6 din secțiunea „Practici comerciale înşelătoare” referitor la lansarea unei invitaţii de a cumpăra produse a fost reformulat astfel încât să se înțeleagă că pentru a fi considerată practică înșelătoare, invitația (publicitatea) trebuie să se fi făcut pentru un anumit produs, însă scopul real să fie promovarea unui produs diferit. Cu alte cuvinte, lansarea unei invitații de a cumpăra un produs la un anumit preț, cu scopul ascuns de a promova alt produs.
Punctul 14 din secțiunea „Practici comerciale înşelătoare” referitor la operarea sau promovarea unui sistem promoţional piramidal a fost clarificat în sensul că un  consumator trebuie să ofere o contraprestaţie pentru ca practica descrisă la acest punct să fie considerată una incorectă.
Astfel, este considerată practică înșelătoare ”crearea, operarea sau promovarea unui sistem promotional piramidal, în care consumatorul oferă o contraprestaţie, inclusiv în produse, servicii sau bani, în schimbul posibilităţii de a primi compensaţie, ce provine în special ca urmare a introducerii unui alt consumator în sistem decât ca urmare a vânzării sau consumului produselor.”
Punctul 8  din ”Secţiunea Practici comerciale agresive” a fost reformulat în sensul că se consideră practică comercială incorectă atunci când simpla solicitare din partea unui consumator a unui premiu sau a altui beneficiu este condiţionată de plata unei sume de bani ori de suportarea unui cost de către acestea. Conform prevederii vechi, fapta era considerată incorectă numai în cazul în care consumatorul ar fi intrat în posesia premiului.
Conform noii formulări a punctului 8, lit b ” crearea falsei impresii consumatorului că a câştigat deja, va câştiga sau că, dacă va face un anumit lucru, va câştiga un premiu sau un alt beneficiu echivalent, când, în realitate, este valabilă una dintre următoarele situaţii:  (…)   b) orice acţiune întreprinsă în vederea solicitării premiului sau a altui beneficiu echivalent este condiţionată de plata unei sume de bani ori de suportarea unui cost de către consumator.”
11. HOTĂRÂREA nr. 152 din 4 martie 2015 privind stabilirea cadrului instituţional şi a unor măsuri pentru punerea în aplicare a Regulamentului UE nr. 1.151/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 noiembrie 2012 privind sistemele din domeniul calităţii produselor agricole şi alimentare - M. Of. Nr.  173 din data de 12 martie 2015.

12. HOTĂRÂREA UNBR nr. 1069 din 7 martie 2015 privind completarea Statutului profesiei de avocat, adoptat prin Hotărârea Consiliului Uniunii Naţionale a Barourilor din România nr. 64/2011 - M. Of. Nr.  173 din data de 12 martie 2015.
Au fost introduse dispoziţii tranzitorii referitoare la modalităţile de operare a diviziunii patrimoniale în materia profesiei de avocat. Întrucât până în prezent nu a fost adoptat Regulamentului de organizare şi funcţionare a Registrului electronic al evidenţei patrimoniului de afectaţiune al avocaţilor, ”operarea diviziunii patrimoniale se face prin declaraţie înscrisă în statutul societăţii civile profesionale, în actul de înfiinţare al cabinetului individual de avocat, în convenţia de asociere a cabinetelor individuale de avocaţi, după caz, sau prin declaraţie separată, întocmită în formă scrisă şi înregistrată la baroul din care face parte avocatul. Orice creditor al unui avocat a cărui creanţă s-a născut în legătură cu profesia poate solicita baroului informaţii privind masa patrimonială afectată exercitării profesiei avocatului conform declaraţiilor înregistrate la barou.”
Reamintim că potrivit art. 180, alin. 3 din Statutul profesiei de avocat la constituire, precum şi ulterior, avocaţii au dreptul să stabilească patrimoniul afectat exercitării profesiei, cu respectarea procedurii cu privire la constituirea Registrului electronic al evidenţei patrimoniului de afectaţiune, înscrierea în registru având efect de opozabilitate faţă de terţi.

13. DECIZIA Curţii Constituţionale nr. 76 din 26 februarie 2015 referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 374 alin. 7 teza a doua din Codul de procedură penală - M. Of. Nr. 174 din data de 13 martie 2015.
Potrivit art. 374 alin. 7 din Codul de Procedură Civilă probele administrate în cursul urmăririi penale ş necontestate de către părţi nu se administrează în cursul cercetării judecătoreşti. Acestea sunt puse în dezbaterea contradictorie a părţilor şi avute în vedere de instanţă la deliberare.

Curtea a fost sesizată cu privire la neconstituţionlitatea prevederii cuprinsă în teza a doua, în motivarea excepţiei de neconstituţionalitate susţinându-se că prevederile legale menţionate încalcă dispoziţiile constituţionale referitoare la rolul Ministerului Public, deoarece permit numai părţilor să participe la dezbaterea contradictorie a probelor. 
Art. 131 din Constituţie consacră procurorului un rol esenţial în activitatea judiciară şi anume acela de reprezentant al intereselor generale ale societăţii, de apărător al ordinii de drept, precum şi al drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale cetăţenilor. Dispoziţiile constituţionale instituie atribuţii cu caracter de generalitate care sunt concretizate detaliat, după caz, prin legi organice sau prin legi ordinare.
Curtea constată că, în timp ce textul constituţional se referă la apărarea ordinii de drept, precum şi la drepturile şi libertăţile cetăţenilor, art. 374 alin. 7 teza a doua din Codul de procedură penală  restrânge posibilitatea procurorului de a participa la dezbaterea contradictorie a probelor administrate în cursul urmăririi penale şi necontestate de către părţi. Contradictorialitatea, prin natura sa, este ea însăşi o garanţie a dreptului la un proces echitabil pentru realizarea şi apărarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale, întrucât duce la atingerea obiectivelor constituţionale prin posibilitatea atât a acuzării, cât şi a apărării, nu numai de a lua cunoştinţă de toate piesele, observaţiile sau elementele de probă propuse judecătorului de natură să îi influenţeze decizia, ci şi de a le discuta ori comenta. Această exigenţă poate fi realizată în diferite moduri, cu condiţia ca partea adversă să aibă posibilitatea de a combate în mod direct observaţiile depuse.
Totodată, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a statuat în jurisprudenţa sa că principiul contradictorialităţii nu priveşte numai părţile între ele, ci şi Ministerul Public  sau chiar o altă jurisdicţie independentă, participantă, potrivit normelor naţionale, la o fază superioară a procesului, cum este cazul instanţei de fond (a se vedea în acest sens Hotărârea din 18 februarie 1997, pronunţată în Cauza Niderost-Huber împotriva Elveţiei, paragrafele 23, 27, 31). Limitarea prevăzută de textul legal criticat este neconstituţională.
A fost admisă excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţională statuând că soluţia legislativă de excludere a procurorului de la dezbaterea contradictorie a probelor cuprinsă în art. 374 alin. 7 teza a doua din Codul de procedură penală este neconstituţională.



Red. Cj. M.S.B./StudioLegal/09.04.2015

Niciun comentariu: