miercuri, 6 aprilie 2016

Modificări importante la Legea drepturilor de autor și conexe. StudioLegal a avut și are un rol activ în aceste modificări.


Ne bucurăm pentru că am reușit ca, la varianta propusă de Ministerul Culturii spre dezbatere publică a Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe, să avem o contribuție:

- o contribuție indirectă dar, substanțială, prin sesizări punctuale, consecvente și repetate ale ORDA pentru neregularități comise de organismele de gestiune colectivă, aspecte pe care ORDA le-a propus spre reglementare prin Proiectul de modificare al Legii 8/1996), dar și 
- o contribuție directă, prin participarea de mâine, joi, 07.04.2016, ora 10.00, la dezbaterea publică asupra Proiectului, organizată de Ministerul Culturii și prin prezentarea în scris și verbal (mâine) a concluziilor, recomandărilor și propunerilor prezentate mai jos.

Sperăm să fie cu succes și să fi contribuit cu încă un pas la protecția drepturilor de autor și conexe pentru membrii și nemembrii organismelor de gestiune colectivă.


Referitor la:  Dezbatere publică (Legea 52/2003) Proiect de Lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe.
Către
Ministerul Culturii,
Domnului Ministru, Vlad Alexandrescu,
Subscrisa, Cabinet Avocat Curelea Radu – Bogdan, cu sediul în București, str. Virgiliu nr. 17-19, et. 3, ap. 11, sector 1, cod poștal 010881, oficiul poștal 12 București, telefon 0744632262, email office@studiolegal.ro, prin Avocat Bogdan Radu Curelea, în calitate de reprezentant al mai multor membri ai organismelor de gestiune colectivă principale din România, cu prezență activă în apărarea drepturilor de autor și conexe ale clienților noștri, formulăm prezenta:
Cerere de recomandare, propuneri și observații în raport cu Proiectul de lege privind modificarea L. 8/1996 supus dezbaterii publice de către Ministerul Culturii
Ca urmare a analizei noului Proiect de modificare a legii 8/1996 (denumit în continuare Proiect), concluziile noastre sunt:
1)         Apreciem încercarea de transpunere a Directivei 2014/26/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26.02.2014 privind gestiunea colectivă a drepturilor de autor și a drepturilor conexe și acordarea de licențe multiteritoriale pentru drepturile asupra operelor muzicale pentru utilizare online pe piața internă, prin proiectul legislativ supus dezbaterii publice, ca fiind una reușită.

2)         Totuși, remarcăm că, în Proiect se introduce, în mod exclusiv, noțiunea de “titulari de drepturi” și nu se mai menționează nicăieri termenul de “autor”. Autorul este subiectul principal ale acestei legii și protecția drepturilor lui constituie obiectul principal al legii 8/1996. Chiar dacă s-a preluat din textul Directivei, apreciem că este o greșeală și se impune corectarea ei prin introducerea în întreg conținutul Proiectului a termenului de autor, alături de acela de titular de drepturi. Titularul de drepturi este cel care dobândește drepturile de la autor sau de la alt titular de drepturi care le-a dobândit de la autor. Nu este permisă excluderea noțiunii de autor printr-o modificare adusă legii drepturilor de autor!

3)         Apreciem că, ORDA și-a înțeles perfect rolul primit prin lege și a avut în vedere sesizările noastre repetate și detaliate cu privire la neregulile în funcționarea concretă a organismelor de gestiune colectivă principale din România. 

În acest sens, facem trimitere la Procesul verbal privind controlul punctual efectuat de ORDA la organismul de gestiune colectivă Dacin Sara înregistrat la ORDA sub nr. RGII 10118/15.12.2015 (control efectuat la solicitarea a optsprezece membri reprezentați de noi.).

Referitor la PROPUNERILE noastre față de Proiectul în dezbatere, facem următoarele sublinieri (completările noastre în textul legii sunt marcate cu paranteze pătrate și au caractere italice):
  1. În întreg conținutul Proiectului să fie introdus pe lângă titularul de drepturi și autorul.
  2. La articolul 144  alineatul (3) – preferăm forma actuală din Legea 8/1996 deoarece are o arie de aplicabilitate extinsă celei din Proiect.
  3.  La articolul 39  alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:(1) Prin titular de drepturi de autor sau de drepturi conexe se înţelege orice persoană fizică sau juridică, care a dobândit, prin efectul legii sau în urma cesiunii [exprese și neechivoce, de la autor sau de la alt titular de drepturi de autor sau, în urma licențierii sau a oricărei alte înțelegeri contractuale exprese și neechivoce], astfel de drepturi, din a căror exploatare este îndreptăţit să primească remuneraţii.”
  4. Articolul 124 alin. 2, 3, 4 lit. d) și f) se modifică şi va avea următorul cuprins:     (2) Organismele de gestiune colectivă nu pot avea ca obiect de activitate utilizarea [în orice mod] repertoriului protejat pentru care au primit un mandat de gestiune colectivă. În exercitarea mandatului, în condiţiile prezentei legi, organismelor de gestiune colectivă nu li se transferă sau nu li se transmit drepturi de autor şi drepturi conexe ori utilizarea acestora [și nici beneficiul exploatării acestora].                                           (3) În sensul alin. (1), gestiunea colectivă a drepturilor, categoriilor de drepturi, tipurilor de opere sau de alte obiecte protejate include acordarea de licenţe, auditarea utilizatorilor, monitorizarea drepturilor sau tipurilor de opere gestionate, asigurarea [și impunerea] respectării drepturilor, colectarea remuneraţiilor provenite din exploatarea drepturilor, repartizarea şi plata sumelor cuvenite [autorilor], titularilor de drepturi de autor sau drepturi conexe.                                                                                              (4) Gestiunea colectivă se exercită potrivit următoarelor reguli:

d) sumele colectate de un organism de gestiune colectivă se repartizează individual [autorilor și] titularilor de drepturi, proporţional cu utilizarea repertoriului fiecăruia, în termen de maximum 6 luni de la data colectării şi se plătesc în maximum 30 de zile de la data repartiţiei, cu excepţia cazului în care aceste termene nu pot fi respectate, din motive obiective cum ar fi: documentarea specială în vederea identificării [autorilor și] titularilor de drepturi, raportările din partea utilizatorilor, identificarea drepturilor, stabilirea corespondențelor dintre informațiile privitoare la opere, prestații artistice, fonograme, videograme, pe de o parte, și titularii de drepturi, pe de altă parte, precum şi situaţia în care sumele repartizate individual sunt mai mici decât costurile gestiunii. Nivelul minim de la care se poate face plata se prevede în statut. Prezentele dispoziții se aplică inclusiv în relația dintre organismul de gestiune colectivă desemnat colector unic, conform art. 133 și organismele beneficiare, precum și în relația dintre entitatea de gestiune independentă și [autorii, respectiv] titularii de drepturi pe care îi reprezintă. [În cazurile de excepție, termenul de mai sus se poate prelungi pentru repartizarea sumelor colectate, cu maximum 3 luni de la data colectării. Dacă nu se poate stabili utilizarea reală sau alte elemente se aplică reglementările din Statutul organismului de gestiune colectivă, obligatoriu a fi cuprinse în statut, conform art. 127 alin. 1 lit. k). Organismul de gestiune colectivă va uza de toate mijloacele, inclusiv acțiuni în instanță, pentru a afla elementele ce presupun documentare specială și pentru a se încadra în termenele mai sus prevăzute pentru repartiție];
f) în cazul contractelor de reciprocitate, sumele colectate de un organism de gestiune colectivă se repartizează în cel mai scurt termen posibil, dar nu mai târziu de nouă luni de la încheierea exerciţiului financiar în care au fost colectate remunerațiile, cu excepţia cazului în care organismul de gestiune colectivă este împiedicat să respecte acest termen din motive obiective, care ţin în special de raportările din partea utilizatorilor, de identificarea drepturilor, de titularii de drepturi sau de stabilirea dintre informațiile privitoare la opere, prestații artistice, fonograme, videograme, pe de o parte, și [autorii/]titularii de drepturi, pe de altă parte, [cu respectarea termenelor de la lit. d)];
  1. Apreciem ca fiind necesară menținerea dispozițiilor art. 126 din actuala formă a L. 8/1996 în completarea noului art. 126 din Proiect. În caz contrar, unde se va mai reglementa, în ce condiții și conform cărei proceduri se poate obține avizul ORDA pentru funcționarea legală a unui organism de gestiune colectivă.
Art. 126 Legea 8/1996, forma în vigoare:
(1)Avizul prevăzut la art. 125 alin. (1) se acordă organismelor de gestiune colectivă cu sediul România, care:
a)urmează să se constituie sau funcţionează potrivit reglementărilor legale la data intrării în vigoare a prezentei legi;
b)depun la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor repertoriul de opere, interpretări şi execuţii artistice, fonograme şi videograme, aparţinând propriilor membri şi pe care îl gestionează, precum şi contractele încheiate, pentru gestionarea de drepturi similare, cu organisme străine;
c)au adoptat un statut care îndeplineşte condiţiile prevăzute de prezenta lege;
d)au capacitate economică de gestionare colectivă şi dispun de mijloacele umane şi materiale necesare gestionării repertoriului pe întregul teritoriu al ţării;
e)permit, potrivit procedurilor exprese din propriul statut, accesul oricăror titulari ai drepturilor de autor sau drepturi conexe din domeniul pentru care se înfiinţează şi care doresc să le încredinţeze un mandat.
(2)Repertoriul menţionat la alin. (1) lit. b) se depune în regim de bază de date, protejat potrivit legii, în format scris şi electronic, stabilit prin decizie a directorului general, şi conţine cel puţin numele autorului, numele titularului de drepturi, titlul operei, elementele de identificare a artiştilor interpreţi şi executanţi, a fonogramelor sau videogramelor.
(3)Avizul de constituire şi funcţionare pentru organismul de gestiune colectivă se acordă prin decizie a directorului general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, pe cheltuiala organismului de gestiune colectivă.
  1. De ce au fost excluse dispozițiile privind mandatul și votul membrilor în adunarea generală a organismului de gestiune colectivă, adică art. 129 alin. 2, 3 și 4 ale formei în vigoare a Legii 8/1996:
Art. 129 din Legea 8/1996 în vigoare:
(2)Fiecare titular de drepturi care a acordat un mandat organismului de gestiune colectivă are dreptul la un vot în cadrul adunării generale. Artiştii interpreţi sau executanţi care au participat la o execuţie sau o interpretare colectivă a unei opere au dreptul la un singur vot în cadrul adunării generale, prin reprezentantul desemnat conform procedurii prevăzute la art. 99 alin. (2).
(3)Mandatul de gestiune colectivă a drepturilor patrimoniale, de autor sau conexe, poate fi acordat şi indirect de către titulari, prin contracte scrise, încheiate între organisme de gestiune colectivă din România şi organisme străine care gestionează drepturi similare, pe baza repertoriilor membrilor acestora. Mandatul indirect nu conferă drept de vot titularilor de drepturi.
(4)Orice titular de drepturi de autor sau de drepturi conexe poate încredinţa prin mandat administrarea drepturilor sale privind repertoriul propriu unui organism de gestiune colectivă. Organismul respectiv este obligat să accepte administrarea acestor drepturi pe baza gestiunii colective în limita obiectului său de activitate.
  1. La art. 129 alin. 6 din Proiect este necesar să se adauge detalii despre cum vor beneficia moștenitorii de remunerație și raporturile acestora cu organismul de gestiune colectivă. Pentru că drepturile patrimoniale, ca și componentă a dreptului de autor se moștenesc!
Cu consideratie,
Avocat Bogdan Radu Curelea     


Bucureşti, 06.04.2016


a)urmează să se constituie sau funcţionează potrivit reglementărilor legale la data intrării în vigoare a prezentei legi;
b)fac dovada existenţei unui repertoriu de opere ale membrilor şi a mijloacelor umane şi materiale necesare exploatării acestuia;
c)au adoptat un statut care îndeplineşte condiţiile prevăzute de prezenta lege;
d)au capacitatea juridică şi economică de gestionare a drepturilor pe întreg teritoriul ţării;
e)sunt accesibile potrivit dispoziţiilor exprese din statutul propriu oricăror titulari ai dreptului de autor sau de drepturi conexe din domeniul pentru care se înfiinţează.
(2)Decizia Oficiului Român pentru Drepturile de Autor privind acordarea avizului unui organism de gestiune colectivă pentru a-şi exercita drepturile se publică în Monitorul Oficial al României, pe cheltuiala organismului de gestiune colectivă.
(2)Repertoriul menţionat la alin. (1) lit. b) se depune în format scris şi electronic, stabilit prin decizie a directorului general, şi conţine, cel puţin, numele autorului, numele titularului de drepturi, titlul operei, elementele de identificare a artiştilor interpreţi şi executanţi, a fonogramelor sau videogramelor.
x

Niciun comentariu: